سلامت نیوز: متخصص امور توانبخشی كودكان تاكید كرد: خانواده‌ها باید محیط زندگی كودكان مبتلا به اوتیسم را مناسب‌سازی كنند چون ممكن است این كودكان در بعضی موارد درك مشخصی از خطر نداشته باشند.

دكتر سعید تقوی در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره بیماری اوتیسم (در خود ماندگی) خاطرنشان كرد: آمار مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است و طبق آمارهای جهانی از هر 10 هزار تولد زنده، 20 نفر مبتلا به این بیماری هستند.

وی ادامه داد: هم اكنون در كشور ما 280 هزار كودك مبتلا به اوتیسم وجود دارد، همچنین شیوع این بیماری در بین پسران 4 چهار برابر دختران گزارش شده است.

وی در خصوص این بیماری تصریح كرد: اوتیسم یكی از اختلالات نافذ دوران رشد است كه به علت اختلال در سیستم عصبی باعث عدم عملكرد صحیح پردازش مغز و در نتیجه اختلال در فعلیت بخشیدن به پتانسیل‌های بالقوه می‌شود و فرد در حوزه‌های مختلفی مثل گفتار و زبان، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و رفتار طبیعی به درستی عمل نمی‌كند.

وی اظهار داشت: علائم اوتیسم عبارتند از مقاومت در برابر تغییرات و علاقه به حفظ یكسانی و یكنواختی، مشكل در بیان نیازها با گفتار و كلام، استرس و نگرانی بی‌دلیل، پرخاشگری، امتناع از بغل كردن و بغل شدن، عدم برقراری ارتباط یا به سختی ارتباط برقرار كردن، عدم تماس چشمی یا تماس چشمی محدود، بازی‌ها و دل‌بستگی‌های غیرعادی به بعضی اشیا به صورت مرضی، لذت بردن از چرخیدن یا چرخاندن اشیا یا تمایل به نگاه كردن به اشیایی كه در حال چرخش هستند، اختلال در سطح فعالیت ‌یعنی یا دچار بیش فعالی یا كم ‌فعالی شدن،‌ درك ضعیف از عوامل ترسناك یا خطرناك، اختلال در بعضی حواس و عدم آموزش پذیری با روش‌های رایج آموزشی از علائم این بیماری به حساب می‌آید.

این مدرس دانشگاه اضافه كرد: بیماری اوتیسم باعث ایجاد عواملی شده كه این عوامل سبب جلوگیری از رشد كودك در حوزه‌های مختلف می‌شود، این حوزه‌ها شامل مهارت‌های گفتاری و كلامی، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی همچنین بازی هستند و معمولا علائم آن قبل از سه سالگی شروع می‌شود و حتی ممكن است كودك در ابتدا یك دوره رشد طبیعی یا نزدیك به طبیعی داشته باشد ولی بعد از مدتی توانایی‌های كسب شده را از دست بدهد.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در خصوص این بیماری ابراز داشت: خانواده‌ها برای تشخیص این بیماری باید به پزشك متخصص مراجعه كرده تا در صورت وجود این بیماری فرد بیمار به سرعت تا حد ممكن درمان شده تا دوران طلایی رشد را از دست ندهد اما چند سوال برای تشخیص ابتدایی این بیماری وجود دارد كه عبارتند از آیا كودك قبل از 12 ماهگی صداسازی و نجوا داشته است؟ آیا كودك قبل از 12 ماهگی از اشاره‌های درست استفاده می‌كرده است؟ آیا كودك قبل از 16 ماهگی از تك كلمات به صورت معنادار استفاده می‌كرده است؟ آیا كودك قبل از 24 ماهگی جملات دو كلمه‌ای داشته است و آیا كودك برخی مهارت‌های كلامی یا اجتماعی را كه در سوالات قبلی اخذ شده از دست داده است؟

تقوی بیان كرد: جواب منفی به چهار سوال ابتدایی و پاسخ مثبت به سوال آخر باید ما را در خصوص مبتلا بودن كودك به شك اندازد سپس با مراجعه به پزشك باید دخالت‌های درمانی به سرعت انجام گیرد.

متخصص امور توانبخشی كودكان تصریح كرد: درمان‌ها به دو دسته دارویی و غیردارویی تقسیم می‌شود؛ درمان‌های غیردارویی نیز خود به دو دسته‌ سنتی و نوین تقسیم می‌شوند كه توان بخشی سنتی با هدف آموزش جزء به جزء و ایجاد رفتار مطلوب انجام می‌شود، با توجه به صرف وقت و هزینه‌ی زیاد تاثیر چندانی نداشته و باعث از دست دادن دوره طلایی رشد می‌شود، اما دسته دوم توانبخشی نوین است.

وی با برشمردن مزیت‌های توانبخشی نوین افزود: این روش در داخل كشور ابداع شده و تحت عنوان توانبخشی اعصاب مبتنی بر شهود است، در این روش با استفاده از یك سری تكنیك‌های حسی و حركتی آموزشی پتانسیل‌های بالقوه به فعلیت می‌رسد و می‌توان حدود 50 عامل شناختی را در این روش برای درمان هدف گیری كرد، همچنین این روش كودك را برای فراگیری آماده می‌كند چون مغز در این روش ساختار پردازشی طبیعی‌تری پیدا می‌كند.

دكتر تقوی خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسوول باید روش‌های بومی درمانی منطبق با فرهنگ ما را بشناسند و از ورود روش‌های غیرموثر غربی نظیر روش‌هایی كه جنبه‌های رفتاری و جزء به جزء دارند، جلوگیری كرده و این امر باید به یك وظیفه و رسالت برای این نهادها تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha