دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
سلامت نیوز: یک متخصص روانپزشکی در خصوص راهکارهای مقابله با استرس گفت: استفاده از سیستم‌های حمایتی کارشناسان و مشاوران، حل مسئله، آرام سازی، حدیث نفس، شوخ طبعی، ورزش کردن و سیستم خود پاداشی و تشویق خود، هشت راهکار ساده در از بین بردن استرس محسوب می‌شوند.

دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به موقعیت‌های استرس زا در طول زندگی اظهار داشت: زندگی سرشار از وقایع استرس آمیز است که علاوه بر برخی از موقعیت‌های استرس زا همواره می‌تواند با انسان همراه باشد با این حال استرس همیشه مشکل نیست و در بسیاری از موارد قابل کنترل است.

این متخصص روانپزشکی، غربالگری استرس‌ها را امری ضروری دانست و اظهار داشت: استرس‌ها در ابتدا غربال شده و سپس به استرس‌های روزانه و طولانی مدت تقسیم می‌شوند به طوری که برخی از استرس‌ها اختلالات و افسردگی‌ها را به دنبال خواهند داشت، علاوه بر این اگر استرس طولانی مدت درمان نشود، فرد دچار اختلال انطباقی خواهد شد به طوری که اختلال در روابط اجتماعی، کار و خواب را در پی خواهد داشت.

وی در خصوص علائم ابتلا به استرس تصریح کرد: کم خوابی، عصبانیت، اختلال در روابط اجتماعی از شایع‌ترین علائم استرس است، علاوه بر این در صورت تشدید این علائم و برطرف نشدن آنها، افسردگی و اختلال انطباقی به سراغ فرد می‌آید. همچنین مشکلات قلبی، تنگی نفس از اختلالات شایع استرس است.

عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان، با تقسیم بندی انواع استرس‌ها و پیامدهای آن افزود: اولین نکته در برابر استرس تقسیم بندی آن به استرس مثبت یا منفی است علاوه بر این وقتی فرد دچار استرس می‌شود باید اختلال خود را ارزیابی کرده ودر بررسی ابتدایی میزان ابتلا به استرس خود را سنجیده و سپس میزان ارزش موقعیت در ایجاد استرس و تنش را ارزیابی کند به طوری که این موقعیت تا چه میزان ارزش استرس را داراست.

وی ادامه داد: پس از ارزیابی استرس و در صورت مثبت بودن ارزش استرس، راهکارهای مقابله با آن مطرح می‌شود به طوری که برخی از افراد از روشهای هیجان مدار و یا مسئله دار استفاده می‌کنند به این منظور که فرد در روش هیجان مدار از کاهش هیجان اضطراب، ورزش کردن و یا دعا خواندن استفاده می‌کنند، همچنین جرو بحث از راهکارهای روش مسئله مدار محسوب می‌شود علاوه بر این روشهای سازگارانه و ناسازگارانه از دیگر راهکارهایی است که هر فرد استفاده می‌کند.

عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان در خصوص روشهای غیردارویی مقابله با استرس افزود: به منظور مقابله و رهایی از استرس هشت راهکار غیر دارویی مرسوم است که ریلکسیشن، اولین حرکتی است که هر فرد می‌تواند استفاده کند بنابراین هر فرد باید از مهارت‌های کنترل خشم و عصبانیت و ورزش‌هایی از جمله شنا و پیاده روی استفاده کند.

دکتر محمدی، در خصوص اشتباه رایج در برابر مقابله با استرس افزود: استفاده از سیستم‌های حمایتی اطرافیان، پزشکان، روانپزشکان و تیم‌های درمانی، گام دوم برای مقابله با استرس محسوب می‌شود با این حال برخی از افراد در این مرحله به اشتباه از مشاوره‌های احساسی دوستان و افراد غیرمتخصص بهره می‌برند. بنابراین انتخاب دوست و روابط اجتماعی در تشدید و یا رفع اضطراب نقش مهمی را ایفا می‌کند.

حل مسئله، موثرترین روش در درمان استرس

این متخصص روانپزشکی با اشاره به وظایف مشاور، تصریح کرد: حل مسئله به همراه آرام سازی موثرترین روش جهت از بین بردن و مهار کردن استرس است به طوری که ارزیابی مشکل و مشاوره با کارشناسان، مهارتی در تصمیم گیری‌های روزانه محسوب می شود. با این حال در مشاوره هیچ فردی حق امر و نهی ندارد بلکه وظیفه اصلی یک مشاور صحبت کردن و نشان دادن راهکارهای درست است که در نهایت تصمیم گیری بر عهده خود مراجعه کننده است.

برای مقابله با مشکلات، شوخ طبع باشید

دکتر محمدی ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های آرام سازی، صحبت کردن فرد با خودش است. همچنین برای مقابله با مشکلات و مسائل استرس زا، شوخ طبعی و بهره گیری از طنز کمک بسیاری در آرام سازی افراد می‌کند.

نظم را فراموش نکنید

عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان عدم مدیریت زمان را عامل برخی از استرس‌ها دانست و اظهار داشت: نامنظم بودن و به هم ریختگی در امور در بسیاری از موارد تنش زا است به همین منظور افراد باید مهارت مدیریت زمان را آموخته و از آن استفاده کنند به طوری که برای فعالیت‌های خود، اولویت بندی کرده و کارهای غیر ضروری را حذف کنند.

این متخصص روانپزشکی در ادامه افزود: یکی از روشهای غیردارویی و موثر در آرام سازی افراد، استفاده از یوگا و شنا است، علاوه بر این منقبض کردن عضلات بدن بدون انجام حرکت فیزیکی نیز عامل موثری جهت از بین بردن استرس به شمار می‌آید به طوری که فرد بهتر است روی صندلی نشسته و پس از چند تنفس عمیق خاطرات خوب ذهن خود را مرور کند، سپس روی عضلات بدن تمرکز کرده و از انقباض سر انگشتان یک دست شروع و به عضلات دست دیگر و زانوها برسد.

دکتر محمدی، تمرکز کردن را روشی علمی دانست و افزود: وقتی فرد روی عضلات بدن خود تمرکز می‌کند به نوعی حواس او از مسائل استرس زا دور شده و با انجام حرکات ایزومتریک و بدون نرمش، آرامش کامل را تجربه خواهد کرد.علاوه بر این روشها، در صورت بروز رفتارهای درست و موثر، برای از بین بردن استرس، فرد خود را تشویق کرده و به خود پاداش دهد.

زنان در برابر استرس حساس‌ترند

این متخصص روانپزشکی، با اشاره به شایع بودن اختلال خلقی در زنان گفت: اختلال خلقی و افسردگی در زنان به علت هورمون‌های زنانه و هیجان مدار نسبت به مردان شایع‌تر است. علاوه بر این، زنان در برابر کنترل و مهارت استرس و همچنین اختلال انطباقی حساس‌تر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha