دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 33008
سلامت نیوز: رئیس انجمن فیزیوتراپی ضمن بیان این مطلب كه وزن استاندارد یك كوله پشتی باید حداكثر 20 درصد وزن خود فرد باشد، گفت: كوله‌پشتی باید دو بنده انداخته شود و دانش آموزان به هیچ‌وجه كوله‌پشتی‌هایشان را بر روی یك دوش خود نیندازند.

دكتر اسماعیل ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، افزود: دلیل استفاده از كوله پشتی این است كه شما وزن كتاب‌هایتان را بر ستون فقرات خود منتقل كنید.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان این مطلب كه استفاده از كوله‌پشتی خودش قانون دارد، اظهار كرد: دانش‌آموز باید با توجه به وزن خودش كتاب حمل كند.

به گفته وی وزن استاندارد یك كوله پشتی، حداكثر 20 درصد وزن خود فرد است. به عنوان مثال اگر یك دانش آموز20 كیلوگرم وزن داشته باشد، باید حداكثر 4 كیلوگرم كتاب را بر پشتش بگذارد.

ابراهیمی ضمن تاكید بر این كه لازم است بندهای كوله‌ پشتی كاملا روی شانه‌ها قرار گرفته باشد،، گفت: كوله‌ پشتی باید دو بنده انداخته شود و بچه‌ها به هیچ‌وجه كوله‌ پشتی‌هایشان را بر روی یك دوش خود نیندازند. همچنین باید به طور كامل بر روی ستون فقرات جای بگیرد به طوری كه نه خیلی به گردن نزدیك باشد و نه خیلی به كمر. وزن كوله ‌پشتی باید بر مركز ستون فقرات وارد شود و به چپ و راست متمایل نشود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی همچنین توصیه كرد: مناسب است اگر امكان آن وجود دارد دانش‌آموز برخی از كتابهای بسیار سنگین خود را كه باید هر روز به مدرسه ببرد با خودش حمل نكند و آن را در مدرسه بگذارد و یا از آن كتاب دو جلد داشته باشد زیرا بچه‌ها در سن رشد هستند و اگر كیفشان سنگین باشد منجر به ناهنجاری ستون فقرات می‌شود.

وی افزود: به ویژه در سنین12ـ 8 سالگی كه امكان دارد ستون فقرات وی در اثر عدم رعایت نكات فوق دچار قوس شود و یا عضلات یك سمت بسیار كوتاه و عضلات سمت دیگر كشیده شوند و كودك دچار درد كمر بشود كه قطعا تجربه خوشایندی نیست.

ابراهیمی درباره كیف‌های دستی و كیفی‌های دوشی نیز توضیح داد: كوله‌پشتی از كیف دوشی و كیف دستی به مراتب بهتر است ترجیح می دهیم دانش‌آموز كیفش را به دست نگیرد تا تعادل یك سمت بدنش از بین برود و ستون فقراتش كج شود.

وی اضافه كرد: حتی كیف‌های چرخ‌دار هم به علت راه‌های ناهمواری كه داریم مناسب نیستند، كیف دوشی نیز ستون فقرات را در درازمدت دچار مشكل كرده و عضلات را به مرور شل می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha