سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مقابله با بیماری وبا تنها برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست، گفت: بخشی از مدیریت این مساله را وزارت بهداشت برعهده دارد، اما نقش اصلی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است.

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خانه ملت، در رابطه با اقدامات انجام شده در سطح کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری وبا، تصریح کرد: منشاء شیوع بیماری وبا، آلودگی آب آشامیدنی است که برای پیشگیری از شیوع این بیماری باید به استانداردهای جهانی توجه کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ۹۵ درصد از لوله کشی آب شهری با رعایت نکات ایمنی انجام شده اما در روستا‌ها و اطراف شهرهای بزرگ به این موارد به خوبی عمل نشده است.

وی افزود: از طرفی دیگر، مزارع کشاورزی، صیفی‌جات و سبزیجات با آب فاضلاب آبیاری می‌شود و این هم دلیلی برای شیوع این بیماری است.

نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: جنوب استان تهران، کرج، قم، ورامین و شمال استان مشهد برای بروز این پدیده، استعداد فراوانی دارد و اگر وبا در یکی از این مناطق دیده شود به شیوع آن در کشور دامن زده خواهد شد و بی‌شک در این مناطق شاهد افزایش تلفات خواهیم بود. البته خیلی از مناطق کشور آمادگی شیوع این بیماری را دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان، بیان کرد: برای جلوگیری و پیش‌گیری از شیوع این پدیده باید مدیریت آب و فاضلاب در کشور به نحو احسن انجام شود تا دیگر شاهد آبیاری مزارع از آب خالص فاضلاب نباشیم.

قاضی زاده هاشمی در ادامه به مشکلات‌ فاضلاب شهری در حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و بیان داشت: در مشهد و کلات مردم برای آبیاری مزارع خود و سایر موارد از آب فاضلاب استفاده می‌کنند و از آنجایی که این منطقه مستعد بیماری وباست باید اقدام موثری در این خصوص انجام شود.

وی با یادآوری شیوع بیماری وبا در تابستان سال ۱۳۸۴ ، تاکید کرد: در این سال به دلیل شیوع بیماری وبا بخصوص در تهران، بسیاری از مزارع معدوم اعلام شد و ضرر ۵۰ میلیارد تومانی به  کشاورزان وارد شد، در حالی که شبکه آب و فضالاب مشهد تنها با نصف هزینه این ضرر، سامان‌دهی می‌شد.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه مقابله با بیماری وبا تنها در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست، اظهار کرد: بخشی از مدیریت این مساله را این وزارتخانه برعهده دارد، اما نقش اصلی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است که متاسفانه توجهی به این مساله ندارند و به این مسائل اصلا فکر نمی‌کنند.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha