سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 33015
سلامت نیوز: نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان این که هم‌اکنون مهم‌ترین علت شیوع بیماری‌های خطرناک مانند وبا، مجاورت اراضی کشاورزی با کارگاه‌های تجزیه زباله‌های بیمارستانی و نشت پساب این زباله در آب‌های زیرزمینی است، گفت: در صورت عدم توقف فعالیت این کارگاه‌ها، باید منتظر بروز بیماری‌های عجیب و خطرناک در پایتخت باشیم.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که هم‌اکنون شیوع بیماری وبا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم استان تهران به شمار می‌آید، افزود: مهم‌ترین عامل انتقال میکروب بیماری وبا در سطح استان تهران، سبزیجات و صیفی‌جات است.

اظهارات مسئولان درباره آلودگی مزارع سبزیجات به‌علت آبیاری با فاضلاب، اقدامی غیرکارشناسی و انحرافی است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که حدود ۶۰ سال است که بیماری وبا از طریق آب و غذا جان مردم را به خطرمی‌اندازد، گفت: مجمع نمانیدگان تهران برای بررسی این موضوع مهم در هفته‌های آینده نشستی را برگزار می‌کند.

وی با بیان این که اگر بیماری وبا در تهران شیوع پیدا کند، هیچ کس جلودار این بیماری خطرناک نیست،  بیان کرد: خوشبختانه عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جلوگیری و پیشگیری از بیماری وبا قابل تحسین است.

محجوب با تأکید بر این که اظهار نظرهای مسئولان درباره آلودگی مزارع سبزیجات به‌علت آبیاری با فاضلاب، اقدامی غیرکارشناسی و انحرافی است، یاد‌آور شد: هم‌اکنون همه فاضلاب شهر تهران به‌وسیله تصفیه‌خانه این شهر تصفیه و بعد برای آبیاری دشت‌های بیرون از تهران فرستاده می‌شود.

آلودگی آب چاه‌های کشاورزی، علت اصلی شیوع وبا

این نماینده مردم در مجلس هشتم، با بیان این که علت اصلی آلودگی مزارع سبزی به بیماری وبا، آلودگی آب چاه‌ها و قنات‌های کشاورزی است، افزود: متأسفانه این چاه‌ها به‌علت مجاورت با کارگاه‌های تفکیک زباله آلوده شده‌اند.

وی با انتقاد از سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره عدم جلوگیری از فعالیت کارگاه‌های تفکیک زباله، گفت: هم‌اکنون مهم‌ترین خطر مزارع کشاورزی شیرابه تولید شده زباله از این کارگاه‌ها است.

هم‌اکنون افزون‌بر ۲۰۰ کارگاه تجزیه دستی زباله‌های بیمارستانی در حاشیه شهر تهران قرار دارد

محجوب با بیان این که بیشتر کارگاه‌های تفکیک زباله تهران، کارگاه‌های تجزیه دستی زباله‌های بیمارستانی است، تصریح کرد: مردم تهران و کشاورزان تا هم‌اکنون خوش اقبال بوده‌اند که به بیماری‌های خطرناک‌تر از بیماری وبا مبتلا نشده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که متأسفانه دشت کهریزک در مجاورت با کارگاه‌های تجزیه زباله بیمارستانی قرار دارد، گفت: این موضوع موجب تأسف است که یکی از مهم‌ترین منابع تولید سبزی و صیفی کلانشهر تهران، با مشکل سوء مدیریت روبه‌رو شده است.

وی با بیان این که هم‌اکنون افزون‌بر ۲۰۰ کارگاه تجزیه دستی زباله‌های بیمارستانی در حاشیه شهر تهران قرار دارد، افزود: مسئولیت شیوع بیماری‌های خطرناک مانند بیماری وبا برعهده سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی است.

متأسفانه هم‌اکنون کانون‌های بهداشتی شهر تهران درباره با فعالیت کارگاه‌های تجزیه زباله بیمارستانی سکوت کرده‌اند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان این که متأسفانه هم‌اکنون کانون‌های بهداشتی شهر تهران درباره با فعالیت کارگاه‌های تجزیه زباله بیمارستانی سکوت کرده‌اند، تأکید کرد: سازمان‌های مربوط باید هر چه سریع‌تر برای نابودی و تخریب این کارگاه‌ها اقدامی انجام دهند.

زباله‌های بیمارستانی شامل موادی هستند که با توجه به نوع کار و وظیفه در هر بخش بیمارستانی، متفاوت است، مانند زباله بخش عفونی یا اطاق عمل، با مواد زاید آزمایشگاه یا بخش رادیولوژی، تفاوت محسوسی دارد و بر اساس یک بررسی، زباله بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها به هفت گروه تقسیم می‌شوند.

معضل زباله‌های بیمارستانی پایتخت، از آن دسته موضوع‌هایی تکراری است که در گوشه ذهن شهروندان تهرانی به خاطره‌ای ناخوشایند تبدیل شده است، البته همراه وعده‌های چند باره مسئولان برای سامان دادن به امحای این زباله‌های مدرن شهری.

 تولید روزانه ۸۰ تن زباله بیمارستانی در شهر تهران

مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران، میزان تولید این زباله‌ها در پایتخت را روزانه ۸۰ تن اعلام می‌کند، به عبارت بهتر می‌توان گفت روزانه ۸۰ تن زباله در کلانشهری به نام تهران از مراکز درمانی بر جای می‌ماند که ۱۸ تن از این میزان، زباله‌های عفونی است، آن هم در شرایطی که کسی مسئولیت مدیریت امحای این زباله‌ها را قبول نمی‌کند.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha