سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 33018
سلامت نیوز: یك كارشناس تغذیه با بیان این كه دریافت ناكافی آب در تابستان سبب آسیب به كلیه‌ها می‌شود، گفت: مهمترین منبع تامین آب در تابستان، آب سالم آشامیدنی است كه در كنار آن چای نیز می‌تواند كمك كننده باشد.

به گزارش سلامت نیوز، یوسف نقیایی با بیان اینكه دو سوم وزن بدن را آب تشكیل می‌دهد، گفت: تمام سلول‌های بدن در محیط آب شناورند و این ماده بسیار ارزشمند برای انجام واكنش ضروری بدن و طبیعتا حیات انسان است.

وی افزود: در بدن باید تعادلی بین دریافت و دفع آب برقرار باشد درغیر این صورت اگر دفع آب بدن بیشتر باشد شخص دچار كم آبی شده و برعكس اگر دریافت بیشتر از دفع باشد نیز نادرست است.

این كارشناس تغذیه با بیان این كه دفع آب از طریق ادرار، ‌تعریق و خروج آب به همراه تنفس و كمی از طریق مدفوع صورت می‌گیرد، افزود: در روزهای گرم میزان تعریق افزایش ‌یافته و بدن برای جبران كم آبی دفع ادرارش را كاهش می‌دهد.

نقیایی گفت: متخصصان مصرف حدود 8 لیوان آب را در شبانه روز برای بزرگسالان توصیه می‌كنند كه البته این میزان بسته به میزان فعالیت شخص و تعریقی كه انجام می دهد، متفاوت است.

وی در خصوص منابع تغذیه‌ای تامین كننده آب بدن گفت: مهمترین منبع تامین كننده آب سالم آشامیدنی است و نیز در كنار آن چای می‌تواند تامین كننده آب بدن باشد.همچنین مصرف شیر و لبنیات مخصوصا دوغ كم نمك هم با توجه به درصد بالای موجود در آن می‌توانند بخشی از آب مورد نیاز بدن را تامین كنند.

وی سایر منابع تامین كننده آب را آب میوه و مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها عنوان كرد و گفت: مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر این كه دارای مقدار قابل توجهی آب هستند به رفع تشنگی و حفظ آب در داخل بدن كمك می‌كنند. بنابراین مصرف آنها در روزهای گرم تابستان توصیه می‌شود.

این كارشناس در خصوص مصرف آب میوه‌ها اظهار كرد: چنانچه آب میوه‌ها به صورت مصنوعی تهیه شده باشد به دلیل وجود شكر و مواد قندی مصنوعی می‌توانند عاملی جهت افزایش حفظ تشنگی در شخص باشند و علاوه براین كه خواص تغذیه‌ای مناسبی ندارند به دلیل داشتن انرژی زمینه افزایش وزن را فراهم می‌كنند.

وی تصریح كرد: مصرف نوشابه‌ها به دلیل داشتن شكر و افزودنی‌ها می‌تواند مشابه آب میوه‌های مصنوعی نه تنها تشنگی را برطرف نكرده بلكه گاهی هم تشدید می‌كنند.

این كارشناس تغذیه گفت: مصرف آب در كودكان حائز اهمیت است و با توجه به فعالیت بیشتری كه نسبت به بزرگسالان انجام می‌دهند تامین آب آشامیدنی سالم و مایعات مناسب برای آنها را نباید از نظر دور داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha