سلامت نیوز: سیاست برخی رسانه ها در مقابل برنامه ها و سیاست های دارویی سازمان غذا و دارو یک بام و دو هواست و ادامه این روند نتیجه ای جز سلب اعتماد عمومی مردم از نظام سلامت و صداقت خود این رسانه ها در پی ندارد.

دکتر محمدرضا شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو در پاسخ به جنجال اخیر برخی رسانه ها در مورد داروی بیماران تالاسمی( دسفوناک) گفت: داستان داروی دسفوناک هم مثل همان داروی ام اس است که اعتراض بی اساس این رسانه ها را برانگیخته بود. تولید این دارو توسط یک شرکت ایرانی در فرانسه همان روند تولیدی را طی می کند که تولید داروی ام اس مورد اعتراض این رسانه ها در آرژانتین طی می کند.

وی افزود: داروی دسفوناک با نظارت و مجوز سازمان غذا و دارو توسط یک شرکت دارویی داخلی در کشور فرانسه تولید و به بازار دارویی ایران می آید و در حال طی کردن مراحل کامل بالینی خود است.

شانه ساز ادامه داد: هم اکنون هم عرضه داروی داخلی دسفوناک به دلیل اعتراضاتی که برخی از پزشکان به آثار بالینی آن داشته اند و همچنین درخواست انجمن بیماران تالاسمی به صورت موقت قطع شده است و برای  اینکه بیماران تالاسمی نگران تهیه داروی خود نباشند و با کمبود این دارو مواجه نشوند در حد نیاز و به طور موقت داروی دسفوناک خارجی به بازار عرضه شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: داروی دسفوناک تولید داخل در فرانسه از سال 87 تا نیمه اول سال 88 وارد کشور شد و به  مصرف بیماران هم رسید، اما در پی گزارشاتی که از سوی انجمن بیماران تالاسمی به سازمان غذا و دارو شد، مبنی بر عوارض جانبی این دارو بر بیماران و همچنین اعتراضات برخی از پزشکان محترم که سازمان غذا و دارو همه آن ها را از تیم نظارتی خود جدا نمی داند، طی صحبت هایی قرار بر این شد که بر روی  محموله جدید این دارو یک کلینیکال ترایال جدید انجام شود تا در خصوص عرضه آن به بیماران تصمیم قطعی گرفته شود.

وی افزود: در طول این آزمایشات بالینی جدید اگر مشخص شد عوارض ناشی از مصرف این داروی تولید داخل ناشی از عوارض طبیعی دارویی است که همه داروها به یک نسبت از آن برخوردارند، طبیعی است که دارو روند عرضه خود را همچنان به صورت قبل طی خواهد کرد. ولی اگر عوارض، بیش از عوارض طبیعی و معمولی یک دارو بر بیمار گزارش شد، تصمیم جدیدی اتخاذ و نتایج آزمایشات به کارخانه تولیدی برای رفع آن عوارض ابلاغ خواهد شد.

شانه ساز تاکید کرد: وقتی عرضه یک دارو برای انجام آزمایشات بالینی متوقف می شود، طبیعی است که برای خالی نماندن بازار از آن دارو و جلوگیری از سرگردانی و نگرانی بیماران عزیز باید داروی دیگری مانند آن وارد شود و این نوع واردات در همه جای دنیا مرسوم بوده و به معنی قطع عرضه داروی تولید داخل نیست.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به جنجال همین رسانه ها در هنگامی که داروی دسفوناک تولید داخل برای نخستین بار در سال گذشته وارد بازار دارویی شد، گفت: جالب اینجاست که همین رسانه ها سال گذشته در زمان عرضه داروی دسفوناک تولید داخل اول که قبول نمی کردند این دارو تولید داخلی باشد و دائم می گفتند چون دارو از فرانسه می آید پس فرانسوی است، و بعد هم که ثابت شد دارو توسط یک شرکت داخلی تولید شده است، دائم ما را محکوم می کردند که چرا داروی دسفوناک تولید داخل را عرضه می کنیم و  بحث عادت کردن بیماران تالاسمی به داروی خارجی و اعتراض متخصصان و پزشکان مبنی بر عوارض منفی داروی تولید داخل  را پیش کشیدند. ولی حالا که عرضه این دارو برای رفع همین عوارض به صورت موقت متوقف شده است باز ما را محکوم می کنند که چرا عرضه این دارو را قطع کرده ایم!

وی با تصریح این نکته که با وجود این اعتراضات سازمان غذا و دارو بر اساس تکالیف قانونی خود سیاست نظارت بر تولید کیفی داروها را دنبال کرده و بر این اعتراضات بی پایه و اساس هم وقعی نمی نهد، گفت: این سیاست یک بام و دو هوای برخی رسانه ها ما را از انجام وظایف خود منصرف نخواهد کرد. زیرا مشاهده چنین اعتراضاتی این گمان را به وجود می آورد که  صداقت برخی رسانه ها در کمک به مردم و اطلاع رسانی صحیح دستخوش برخی مطامع دیگر شده است.

وی افزود: این رسانه ها حتی هنگامی که داروی دسفوناک تولید داخل در سال گذشته برای نخستین بار وارد بازار دارویی شد تاکید مسئولان سازمان غذا و دارو را مبنی بر داخلی بودن این دارو قبول نداشتند و بارها و بارها این حرکت خوب را «واردات دارو از خارج» قلمداد کردند، چگونه است که اکنون دم از «قطع عرضه داروی داخلی و اقدام سازمان غذا و دارو به واردات دسفوناک خارجی» می زنند؟!

شانه ساز تصریح کرد: هم آن ادعای برخی از این رسانه ها مبنی بر خارجی بودن داروی تولید داخل غلط بود و هم این ادعای جدید که سازمان غذا و دارو واردات دسفوناک خارجی را بر عرضه دسفوناک داخلی ترجیح داده است. زیرا همانطور که گفتم قطع عرضه دسفوناک تولید داخل به دلیل اعتراض انجمن بیماران تالاسمی بوده است که نیاز به بررسی دارد و نتایج این بررسی هم که مشخص شد تصمیم های جدید اتخاذ و اعلام خواهد شد.

معاون داروی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: این رسانه ها بهتر است برای درک واقعیت ها با مدیران انجمن تالاسمی هم گفتگویی داشته باشند. ضمن این که کمیته تخصصی مطالعات بالینی که کمیته کاملا" مستقلی در سازمان غذا و داروست نتایج مطالعات جدید خود بر روی عوارض داروی دسفوناک تولید داخل را که قرار بود ظرف یک ماه گذشته اعلام کند به زودی اعلام خواهد کرد و مطابق با نتایج گزارشات این کمیته تصمیم مقتضی اتخاذ و اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha