سلامت نیوز: رئیس سازمان راهداری با اعلام اینکه 3 هزار کیلومتر از جاده‌‌های کشور تا اواسط سال 91 به دوربین ثبت سرعت مجهز میشوند گفت: نیمی از کشته‌های تصادفات جاده‌ای در دم و نیمی حین انتقال به بیمارستان یا در بیمارستان فوت میکنند.

شهریار افندی زاده در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که چند درصد از جاده‌های ایران استاندارد لازم را دارند، اظهار داشت: جاده‌ها بر اساس مشخصات فنی ساخته می‌شوند در آئین‌نامه (آشتو) ما جاده‌ها را به آزاد‌راه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی، فرعی و راه‌های روستایی تقسیم می‌کنیم و وقتی طراحی انجام می‌شود همه بر اساس طراحی‌های استاندارد‌ها صورت می‌پذیرد چون غیر از این نیست.

وی افزود: در زمینه اجرا قطعاً پیمانکاران ما بر اساس کیفیت‌ها باید این کار را انجام دهند ولی آن چیزی که در جاده‌های ما مهم است استفاده از جاده‌ها با کمک استانداردها است.

افندی‌ زاده تصریح کرد: یکی از استانداردهایی که می‌توانیم مشخص کنیم علائم هستند. علائم به ما کمک می‌کند بدانیم استاندارد جاده چگونه است مثلا سرعت در چه حرکتی باید باشد یا برای گردش به چپ چه کار باید بکنیم یا حتی سرعت‌ها در شبانه‌روز به چه صورت باید صورت پذیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راه‌های اصلی ما بر اساس استانداردها ساخته می‌شود اما نگهداری آنها بسیار مهم است. چون در صورتی که تابلویی از بین رفت باید تابلویی جدید جایگزین شود اگر تصادف رخ دهد و گارد ریل مشکل پیدا کند ما باید بلافاصله آن را برطرف کنیم.

افندی ‌زاده ادامه داد: ما تلاش کردیم که در سه سال گذشته روی علائم و تجهیزات ایمنی بسیار کار کنیم. زیرا بحث کیفیت جاده خیلی مهم است و یک بحث دیگر توقعی است که از جاده می‌رود مثلاً جاده فرعی وقتی حدود 7 متر عرض دارد و وقتی تعداد تقاضای آن بالا می‌برد این جاده فرعی جواب نمی‌دهد و باید به جاده اصلی تبدیل شود.

وی افزود: جاده فرعی که 7 متر است باید به 11 متر تبدیل شود و اگر سرعت آن حدود 50 کیلومتر در ساعت است به 70 کیلومتر افزایش یابد و ما موظف هستیم این موارد را لحاظ کنیم.

افندی‌ زاده بیان داشت: ما طراحی‌هایمان بر اساس استاندارد است و در اجرا نیز موظف هستیم استانداردها را رعایت کنیم و نگهداری نیز باید متناسب با آن هزینه شود ولی مهمتر از آن باید رانندگی ما استاندارد شود. یعنی اگر در جایی قید شده است سبقت نگریم واقعاً نباید سبقت بگیریم.

وی ادامه داد: حال مشاهده می‌کنیم اکثر تصادفات ما در تعطیلات به دلیل چهار عامل سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، عدم رعایت فاصله قانونی و واژگونی است که ما بیشتر تصادفاتمان در بحث سرعت است.
 
* تجهیز 3 هزار کیلومتر جاده جدید تا اواسط سال 90 به دوربین ثبت سرعت


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این راستا در دستورالعمل راهداری است که ما 3 هزار کیلومتر جاده با کمک پلیس راه‌های کشور را به دوربین‌های ثبت سرعت مجهز کنیم. عملیات ابتدایی آن شروع شده است و موافقتنامه آن تنظیم می‌شود و از حدود یک ماه و نیم دیگر آغاز خواهد شد.
 
وی افزود: امیدواریم تا اواسط سال 91 به مواردی که دوربین‌های ثبت سرعت داریم اضافه کنیم چون در حال حاضر 1500 تا 2 هزار کیلومتر به دوربین مجهز هستند و سعی می‌کنیم به 5 هزار کیلومتر برسانیم.

وی تصریح کرد: اگر این کار را انجام دهیم و سرعت را بتوانیم مدیریت کنیم شما مطمئن باشید که یکی از عامل‌های تصادف را توانسته‌ایم کاهش دهیم.

افندی ‌زاده در پاسخ به این پرسش که عمر مفید آسفالت‌های جاده‌های کشور چند سال است، افزود: در مورد عمر مفید جاده بحث روکش‌های آسفالت‌ها را داریم ما باید حداقل بین 5 تا 10 سال مدنظر داشته باشیم ما باید کاری کنیم که حداقل 10 سال یک بار روکش آسفالت‌ها تعویض شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: در حال حاضر این عمر کمتر است و عمر متوسط روکش آسفالت‌ها الان به طور متوسط 3 تا 5 سال است. نوع قیر باید عوض شود که این نیز بستگی به نوع قیر مناطق سردسیر و گرمسیر دارد و در ادامه نیز به مواردی از جمله تکنولوژی نیز بستگی دارد.

افندی ‌زاده ادامه داد: البته فقط وزارت راه در این مورد موظف نیست بلکه باید پیمانکاران نیز در مورد دستگاه‌های خود و قیرهای مناطق گرمسیر و سردسیر نیز مورد بررسی قرار دهند زیرا نوع مصالح فرق می‌کند که در این موارد کارهای کارشناسی انجام می‌شود ولی این موارد زمان می‌برد تا بتواند به یک فرهنگ در بحث روش‌های اجرایی پیمانکاران و در آئین‌نامه سازمان مدیریت صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی یک بستر علمی را در چند سال اخیر ایجاد کرده است روی آن داریم کار می‌کنیم تا در سال‌های بعد بتوانیم به آن برسیم.

نماینده تام الاختیار وزارت راه و شهرسازی در امر هدفمندی یارانه‌‌ها در ادامه در پاسخ به این پرسش که حوادث جاده‌ای و تصادفات بیشترین مرگ و میر کشور را باعث می‌شود و باید پایگاه‌های امدادی در جاده‌ها به چه صورت مستقر و ایجاد شود، گفت: در مورد حوادث تمام ارگان‌ها تلاش می‌کنند در سال 84 بالغ بر 27 هزار کشته در سوانح رانندگی داشته‌ایم در سال 89 این آمار به 23 هزار نفر رسید یعنی یک رقم رو به کاهش داشته‌ایم و متناسب با آن 12 میلیون وسیله نقلیه موتورسیکلت رسید به 21 میلیون رسید و در این راستا تعداد سفر نیز از 670 میلیون به 900 میلیون سفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که کار بسیار زیادی صورت پذیرفته است ما حدود 50 درصد تلفاتمان مربوط به تصادفات رانندگی در سر صحنه و 50 درصد نیز بین صحنه تا بیمارستان و در نهایت در بیمارستان است. که این امر نشان می‌دهد که نیاز است که ما بحث کمک‌رسانی‌ها را تقویت کنیم.

افندی ‌زاده بیان داشت: یکی از بحث‌های ما این است که اورژانس سراسری و کشوری شود که دارند تلاش می‌کنند دوم اینکه بتوانیم امدادها را در کنار پایگاه‌های ما در راهدار خانه‌ها و پاسگاه‌ها کنار همدیگر مستقر کنیم زیرا بر طبق سیستم‌های کشورهای مختلف ما باید هم امداد‌هوایی داشته باشیم و هم امداد جاده‌ای.

وی ادامه داد: وقتی جاده‌های ما شلوغ می‌شوند عملاً باندهای اضطراری بسته می‌شود به هیچ وجه باندهای اضطراری یا باند‌های کناری جاده نباید بسته شود ولی چون جاده‌های ما شلوغ می‌شود این باندها بسته می‌شود و کمک‌رسانی عملاً در جاده‌های شلوغ امکان‌پذیر نیست.

افندی‌ زاده تصریح کرد: ما نیاز داریم تا فرهنگ را ارتقاء دهیم یا مقررات را قوی‌تر کنیم یا از قسمت‌های امداد هوایی استفاده کنیم.در چند سال اخیر نیروهای امدادی خوب کار کرده‌اند که این امر یکی از عوامل موفقیت در کاهش تصادفات ما بوده است.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت گفت: ولی طبیعتاً نیاز است با توجه به اینکه 20 هزار راه اصلی، فرعی و روستایی داریم قطعاً امکانات و تجهیزات بیشتری نیاز است. خوشبختانه روند رو به رشد اورژانس و هلال‌احمر خوب بوده است ولی قطعاً آنها همچنان به تجهیزات و امکانات بیشتری نیاز دارند.

افندی ‌زاده در پاسخ به این پرسش که بر اساس قانون کمیسیون ایمنی راه‌ها اعلام آمار کشته شدگان جاده‌ای بر عهده سازمان پزشک قانونی است ولی به چه دلیل سازمان و نهادهای مختلف از جمله هلال احمر و پلیس راهنمایی و رانندگی هر کدام آمارهای جداگانه کشته شدگان اعلام می‌کنند، گفت: پزشک قانونی معمولاً یک ماه بعد از زمان مربوطه آمار خودش را می‌دهد ولی قطعاً مردم نیاز به اطلاع‌رسانی دارند زیرا ارائه آمار به این دلیل است که هشدار داده شود که مردم مواظب باشد.

 رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: بنابراین پلیس آماری را که می‌دهد بر اساس آن چیزی است که سرصحنه می‌بیند ولی پزشکی قانونی آمارش مستند است و ما اطلاعات خود را نیز از سازمان پزشکی قانونی می‌گیریم بنابراین به طور مثال بر اساس آمار پزشکی قانونی در 4 ماه نخست سال جاری شاهد کاهش 12.5 درصد آمار تلفات جاده‌ای هستیم.

افندی ‌زاده بیان داشت: پلیس آمار سرصحنه را می‌دهد چون فرم‌های خاصی دارد و پلیس نیز به این علت آمار می‌دهد که مردم را متوجه کند تا بیشتر مراقبت کند حال تعدادی در سر صحنه، تعدادی بین محل حادثه تا بیمارستان و برخی نیز در بیمارستان فوت می‌کنند و پزشکی قانونی یک ماه بعد آمار این حوادث را ارائه می‌دهد.
 
وی افزود: طبق قانونی که در پزشکی قانونی وجود دارد هر کسی به هر دلیلی از سوانح رانندگی مجروح شده باشد و به بیمارستان منتقل شود تا یک ماه بعد فوت آن جزء آمار پزشکی قانونی محسوب می‌شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: این نوع آمار‌ها تناقض قانونی ندارد بلکه مکمل همدیگر هستند. پلیس آمار سر صحنه را می‌دهد و پزشکی قانونی آنچه را که سر صحنه به اضافه آن چه را که در بین راه تا بیمارستان و در نهایت در بیمارستان و حتی تا یک ماه بعد از حادثه را آمارگیری می‌کند.

افندی ‌زاده در پاسخ به این پرسش که مسئولیت جمع‌آوری اجساد در جاده‌ها بر عهده چه سازمانی است، خاطر نشان کرد: وظیفه جمع‌آوری اجساد احتمالاً برعهده اورژانس است البته دقیقاً اطلاع ندارم ولی اگر بر عهده اورژانس نیز باشد باید امکانات بیشتری در اختیار اورژانس قرار گیرد ولی در مجموع این مسئله به سازمان راهداری مربوط نمی‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha