سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 33034
سلامت نیوز: یک فوق تخصص قلب گفت: تغییر فصل و سردی هوا ممکن است باعث افزایش و تحریک بیماری‌های قلبی و عروقی شود، بروز برخی آنفلوانزاها نیز می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی باشد.

فریده روشن‌علی، فوق تخصص قلب در گفت‌وگو با فارس درباره علائم بیماری‌های قلبی و لزوم توجه به این علائم گفت: اشخاص باید علائمی که در سینه بروز می‌کند را جدی بگیرند؛ علائمی مانند احساس گرفتگی، فشردگی و سوزش قفسه سینه و تپش‌های نا به جا و غیرعادی که فرد تا به حال آن را تجربه نکرده است؛ هر چند که بعضی از این ‌علامت‌ها مختصر است اما بهتر است که جدی گرفته شده و به پزشک مراجعه شود.

وی در مورد جزئیات بعضی از این ناراحتی‌ها نیز اظهار داشت: اگر درد قفسه سینه در حد چند ثانیه باشد، درد قلب نیست؛ دردهای قلبی اغلب بیشتر از 30 ثانیه طول می‌کشد، اگر فرد درد یا احساس مبهمی در قفسه سینه داشته باشد و تا به حال چنین دردی را تجربه نکرده باشد و این احساس بیش از 30 ثانیه طول بکشد، حتماً‌ باید تغییر وضعیت داده و استراحت کند.

این فوق تخصص قلب در ادامه افزود: اگر در خیابان یا محل کار احساس درد بیش از حد تحمل باشد، فرد باید بنشیند و از شخص دیگری کمک بخواهد تا او را به اولین مرکز درمانی برساند؛ خیلی از مواقع با همین اقدامات جزئی و اولیه ممکن است از عوارض غیرقابل برگشت پیشگیری شده و فرد از خطر مرگ حتمی نجات پیدا کند.

وی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در خصوص جدی گرفتن علائم بیماری‌های قلبی را مهم دانست و تصریح کرد: در بسیاری اوقات بیمارانی که با وضعیت نامناسب به پزشک مراجعه می‌کنند این عوارض را جدی نگرفته‌اند زیرا چنین عوارضی را در اقوام ندیده‌اند و در رسانه‌ها نیز کمتر به آن پرداخته شده است و به همین دلیل اطلاع زیادی راجع به این موضوع ندارند.

روشن‌علی اضافه کرد: افراد به دلیل عدم آگاهی این علائم را جدی نمی‌گیرند و آن را با گرفتگی‌های عضلانی و سرماخوردگی‌های فصلی توجیه ‌کرده و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که عارضه‌ای اتفاق افتاده است، در برخی افراد این عوارض قابل برگشت نیست و به همین دلیل توصیه می‌شود با مراجعه به مراکز درمانی و گرفتن نوار قلب علت این ناراحتی‌ها مشخص شود.

وی درباره میزان شیوع بیماری‌های قلبی بین زنان و مردان گفت: طبق آمارهای جهانی، بیماری‌های عروق کرونر و سکته‌های قلبی در بین مردان شایع‌تر است؛ شاید یکی از دلایل آن، فعالیت‌های بیشتر اجتماعی مردان و استرس‌های شغلی‌ است که به آنها بیشتر از زنان وارد می‌شود البته ترشح هورمون‌های زنانه تا قبل از سن یائسگی نیز می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کند؛ این دلایل ممکن است در تفاوت آمارهای بین این دو گروه دخیل باشد.

این فوق تخصص قلب با اشاره به تغییر فصل و در پیش بودن هوای سرد تأکید کرد: تغییر فصل به 2 دلیل ممکن است باعث افزایش بیماری‌های قلبی شود؛ بروز بعضی‌ از آنفلوانزاها می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی باشد همچنین سردی هوا باعث تحریک سریعتر بیماری‌های عروق کرونر می‌شود، معمولاً در هوای سرد بیماران قلبی با فعالیت‌های مختصر دچار احساس درد و ناراحتی قلبی می‌شوند و اغلب، بروز بیماری‌های قلبی در فصل سرما بیشتر است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha