سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 33041

یک محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: تولید شیر از زمانی که یارانه‌ها حذف شده، 10 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است و با توجه به حذف یارانه شیر خانوار و گران شدن علوفه دام، خود به خود کیفیت شیر کاهش پیدا کرده است.

کیفیت شیر‌ به علت حذف یارانه‌ کاهش پیدا کرده است
سلامت نیوز: یک محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: تولید شیر از زمانی که یارانه‌ها حذف شده، 10 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است و با توجه به حذف یارانه شیر خانوار و گران شدن علوفه دام، خود به خود کیفیت شیر کاهش پیدا کرده است.

عزیز‌الله کمال‌زاده  در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کیفیت شیر به کیفیت شیر خام تهیه شده از آن بستگی دارد. شیر خام بر اساس کیفیت به ممتاز، درجه یک، درجه 2 و درجه 3 تقسیم می‌شود.

وی گفت: این درجه‌بندی بر اساس بار میکروبی موجود در انواع شیرهاست. بار میکروبی شیر ممتاز 30 هزار میکروب در هر میلی‌لیتر، شیر درجه یک 30 تا 100 هزار میکروب در هر میلی‌لیتر، شیر درجه 2 از 100 تا 500 هزار میکروب در هر میلی‌لیتر و شیر درجه 3 از 500 هزار تا یک میلیون میکروب در هر میلی‌لیتر است.

این محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر افزود: قانون استاندارد می‌گوید که شیر باید دارای کمتر از یک میلیون میکروب در هر میلی‌لیتر باشد؛ برخی کارخانه‌ها نیز شیر دارای 20 میلیون میکروب در هر میلی‌لیتر را وارد کارخانه می‌کنند و قیمت شیر بر اساس کیفیت شیر تعیین می‌شود.

کمال‌زاده اضافه کرد: کارخانه‌هایی که در خط تولید شیرهای استریل و مدت‌دار هستند، بیشتر از شیرهای ممتاز و با کیفیت بالا استفاده می‌کنند و شیرهایی که بار میکروبی بیشتری دارند، در خط تولید شیرهای پاستوریزه و پلاستیکی قرار می‌گیرند البته این میکروب‌ها در طی فرآیند پاستوریزاسیون از بین می‌روند.

وی بیان داشت: اگر به میزان آب اضافی در شیر دقت لازم نشود، میزان آب موجود در شیر از حد مجاز فراتر می‌رود و شیر آبکی به نظر می‌رسد البته در زمانی که شیرهای یارانه‌ای توزیع می‌شد، کیفیت شیر زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما امروزه به دلیل اینکه یارانه شیر حذف شده است و شیر با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد، مردم به کیفیت شیر دقت بیشتری می‌کنند.

این محقق و مشاور در زمینه بررسی کیفیت شیر ادامه داد: تولید شیر از زمانی که یارانه‌ها حذف شده، 10 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است و با توجه به حذف یارانه شیر خانوار و گران شدن علوفه دام، خود به خود کیفیت شیر کاهش پیدا کرده است.

کمال‌زاده افزود: مردم باید شیرهایی مصرف کنند که از شیر ممتاز و درجه یک تهیه شده باشد تا مشکلاتی که درباره شیرهای پلاستیکی وجود داشت، ایجاد نشود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha