سلامت نیوز: حسن حسنی‌بافرانی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: در رابطه با مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌های كشور باید گفت كه حرف سازمان تامین اجتماعی این است كه در حال حاضر 20‌هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشته و وزارت بهداشت هم از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد. اصولا این مشكل نباید پیش می‌آمد و گویی در حال حاضر مسوولان اجرایی از پس اجرای آن بر نمی‌آیند.

حال ما در كمیسیون بهداشت به این نتیجه رسیدیم كه طبق افق برنامه توسعه پنجم بیاییم و همه بیمه‌ها را یك كاسه جمع كرده و واحد كنیم. «تا همگی زیرمجموعه‌ای از وزارت بهداشت و درمان شوند. از طرفی دیگر، ما مشكلی هم از سوی مردم داریم و آن مصرف زیاد و بی‌رویه دارو است ضمن آنكه پزشكان هم تنها راه درمان بیماران را دارو می‌دانند و نسخه‌های پر دارو به بیماران تجویز می‌كنند كه از هر جهت به دستگاه و به داروخانه‌داران ضرر وارد می‌كند. با این حال این سوال پیش می‌آید كه «آیا داروخانه‌داران می‌توانند دفترچه بیمه را از بیماران به علت بدهی سازمان‌های بیمه‌گر قبول نكنند» باید گفت كه چنین چیزی امكان ندارد.

داروخانه‌داران با مراجعه هر بیمار با دفترچه به داروخانه مقداری هم دارو یا لوازم بهداشتی را به فروش می‌رسانند و این برای داروخانه‌داران سودآور هم هست ضمن آنكه علاوه بر دارویی كه پزشك به بیمار تجویز می‌كند مقداری دارو هم با مشاوره دكتر داورخانه، آزاد خریداری می‌شود. در حال حاضر ما این سیكل معیوب را مشاهده می‌كنیم. از طرفی ما شورای‌ عالی بیمه را داریم كه باید فكری در این رابطه بكند و مدت‌هاست با وجود این مشكل، شورای ‌عالی بیمه در سكوت به سر می‌برد. به هر حال این بدهی‌ها اگر پرداخت شود باز هم از این جیب به آن جیب است. تامین اجتماعی به دلیل طلبش از دولت نباید گروكشی كند. متاسفانه مسوولان در این حوزه به مهم‌ترین مساله كه آن هم بیماران و مردم هستند، فكر نمی‌كنند.

كارخانه‌های دارو‌سازی نیز در حال تعطیلی هستند

علیرضا مرندی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به نظر من ریشه تمامی این مشكلات این است كه بخش درمان و رفاه یكپارچه نیستند و ما معتقدیم كه با ادغام وزارت بهداشت و رفاه می‌توان شاهد اتفاقاتی اینچنین نبود به دلیل اینكه همه این مشكلات ناشی از جدا بودن این دو وزارتخانه است، سازمان تامین اجتماعی باید، بدهی‌هایش را بپردازد اما این كار را انجام نمی‌دهد بیمارستان‌ها به شركت‌های دارویی بدهكارند و شركت‌های دارویی پول ندارند مواد اولیه برای ساخت دارو بخرند، با این حساب كارخانه‌های دارو‌سازی نیز در حال تعطیلی هستند و این ارتباط مستقیم با داروخانه‌ها دارد؛ پس در این زمینه مطمئن هستم كه سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه مشكلاتی را پیش آورده‌اند. در هر صورت باید در این میان وضعیت مردم را مدنظر قرار دهیم كه به نظر می‌رسد سازمان‌های مربوطه نسبت به آن بی‌توجه هستند.

در مورد خبر‌هایی كه در رابطه با تعطیلی برخی داروخانه‌ها اعلام شده است باید بگویم كه این اقدام از سوی داروخانه‌داران كاملا غیرقانونی است و به هیچ عنوان آن را صحیح نمی‌دانیم. هیچ داروخانه‌داری حق ندارد بر خلاف قانون عمل كند. نه تعطیلی داروخانه‌ها قانونی است و نه عدم پذیرش دفترچه‌های بیمه. در مورد تعطیلی داروخانه‌ها باید بگویم كه باید مجوز از وزارت بهداشت بگیرند باید ثابت شود كه داروخانه ورشكسته شده است و بعد تعطیل شود. هیچ داروخانه‌ای نمی‌تواند خودسرانه این اقدام را انجام دهد. در حال حاضر به علت عدم پرداخت بدهی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر نه تنها به داروخانه‌ها ضرر و زیان وارد شده است بلكه شركت‌های پخش دارو و تولید دارو هم زیر فشار قرار گرفته‌اند. گرچه همه ما می‌دانیم كه در حال حاضر چه فشاری بر داروخانه‌ها وارد است اما با این حال ما تمام داروخانه‌ها را موظف به بستن قرارداد می‌كنیم.

ما همه توان خود را به كار می‌گیریم تا مردم زیر فشار قرار نگیرند و بتوانند حق‌شان را بگیرند. به هر حال نباید بیماران را در شرایط نامساعد قرار دهیم و هر اقدامی كه به ضرر بیماران باشد را محكوم می‌كنیم. طبق مذاكراتی كه كمیسیون با وزارت رفاه داشته این وزارتخانه متعهد شده كه حداكثر سعی خود را در این خصوص انجام دهد، خوشبختانه بیمه خدمات درمانی مقدار قابل توجهی از بدهی را پرداخت كرده و بقیه سازمان‌های بیمه‌گر هم در تلاش هستند كه هر چه سریع‌تر این مطالبات پرداخت شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha