سلامت نیوز: ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و پرفشاری خون در بزرگسالی از عوارض نوزادان با وزن کم در زمان تولد به شمار  می رود.

به گزارش سلامت نیوز، مدیر گروه تخصصی سلامت جمعیت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: میزان بروز تولد نوزاد کم وزن یکی از شاخص های مهم سلامتی است. نوزادان متولد شده با وزن کمتر از 2500 گرم به هر دلیل علاوه بر داشتن احتمال بیشتر مرگ و میر در دوران نوزادی در صورت زنده ماندن نیز می توانند در معرض ابتلاء بیشتر به مواردی چون سوءتغذیه و یا بیماری های گوناگون باشند.

دکتر قضاوی تولد زود هنگام و تاخیر رشد داخل رحمی را از جمله علل بروز کم وزنی نوزادان در زمان تولد برشمرد و افزود: پرفشاری خون در مادر، عفونت های حاد، کارهای سخت و مشاغل سنگین و زیان آور، زایمان های مکرر، اضطراب و برخی از عوامل تنش زای روان ،سوء تغذیه در بدو حاملگی و کم خونی در مادر، عفونت های حاد، حاملگی اول، چندقلویی، وزن گیری ناکافی در طی بارداری، کوتاهی قد مادر، ناهنجاری های ژنتیکی، مصرف سیگار و مواد مخدر از موارد کمک کننده در ایجاد زایمان زود هنگام دخیل بوده و از عوامل مهم تاخیر رشد داخل رحمی محسوب می شوند.

وی افزود: علاوه بر  افزایش خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت وپرفشاری خون در سال های بعدی زندگی نوزاد، مواردی نظیر کم توانی ذهنی، ناشنوایی، خونریزی مغزی، برخی از مشکلات تنفسی و اختلالات گوارشی و درصد ابتلاء به بیماری های عفونی در نوزادان متولد شده با وزن کم نسبت به نوزادان متولد شده با وزن طبیعی  بیشتر است.

مدیر گروه تخصصی سلامت جمعیت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی بهبود وضعیت رشددختران خردسال و تغذیه دختران جوان، بهبود وضعیت تغذیه مادران قبل از بارداری و بهبود وضعیت تغذیه مناسب و میزان وزن گیری کافی در طول بارداری را از راهکارهای مؤثر در پیشگیری و کاهش کم وزنی بدو تولد برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha