سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 33056
سلامت نیوز: نماینده مردم دهلران و دره‌شهر در مجلس٬ با بیان این که هم‌اکنون اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت با میزان تخریب و نابودی مراتع و توسعه بیابان‌زایی هم‌خوانی ندارد٬ گفت: متأسفانه به علت انجام نشدن به موقع طرح‌های مناسب از سوی دولت٬هم‌اکنون معضل بیابان‌زایی، همه مراتع و جنگل‌های کشور را تهدید می‌کند.

علی عزتی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که در چند سال اخیر معضل بیابان‌زایی در سطح کشور رشد چشمگیری داشته است٬ افزود: متأسفانه به‌علت عملکرد نامطلوب سازمان‌های دولتی به‌ویژه سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی وسعت بیابان‌های کشور افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم دهلران٬ دره شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان این که رشد بیابان در کشور علت‌های بسیاری دارد٬ گفت: گرمای بی‌سابقه در چند سال اخیر٬ پیدایش پدیده گرد و غبار و قطع درختان از مهم‌ترین علت‌های توسعه بیابان‌های کشور به‌شمار می‌آید.

وی با بیان این که افزایش بیابان‌زایی موجب نابودی مراتع و جنگل‌ها در سطح کشور شده است٬ بیان کرد: با نابودی مراتع کشور به‌ویژه در استان ایلام٬ مهم‌ترین منبع تغذیه دام‌های از بین می‌رود٬ این امر موجب می‌شود که دامداران برای حل مشکل علوفه٬ دام‌های خود را به سمت جنگل‌ها هدایت کنند.

این نماینده مردم در مجلس هشتم٬ با بیان این که متأسفانه در چند سال اخیر اقدام مناسبی از سوی دولت برای حفظ مراتع و منابع طبیعی کشور صورت نگرفته است٬ گفت: علت اصلی این موضوع عدم اختصاص اعتبار لازم از سوی دولت برای مبارزه با بیابان‌زایی است.

وی با بیان این که تنها راه جلوگیری از توسعه بیابان‌های کشور٬ اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی است٬ افزود: ایجاد فضای سبز٬ مالچ‌پاشی در سطح وسیع٬ کاشت گونه‌های درختی مانند کهور از مهم‌ترین راه‌ها برای حل مشکل رشد بیابان است.

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس٬ با بیان این که هم‌اکنون اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت با میزان تخریب و نابودی مراتع و توسعه بیابان‌زایی هم‌خوانی ندارد٬ تأکید کرد: دولت باید هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از رشد بیابان‌های کشور برنامه راهبردی را ارائه دهد.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در مجموع اعتبارات ملی و استانی سال ۹۰ را در بخش بیابان‌زدایی دو هزار و ۹۷۴ میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است.

ایران روی کمربند خشک جهان قرار گرفته ۶۱ درصد مساحت آن دارای اقلیم خشک و فراخشک است٬ ایران با ۱.۲ درصد خشکی‌های جهان٬  ۲.۴ درصد پدیده‌های بیابانی فاقد پوشش و ۳.۸ درصد مناطق بیابانی جهان را دارا است.

برابر با گزارش فائو در سال ۱۹۹۴ تخریب سرزمین در ایران در بدترین وضع نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه قرار دارد٬ طبق این گزارش ۹۴ درصد از زمین‌های کشاورزی و مرتع‌های ایران در معرض انواع  تخریب است٬  گزارش‌های مختلف خبر می‌دهند که سالانه یک درصد از مساحت ایران(مساحتی بیش از ۱.۶ میلیون هکتار) به سطح بیابان‌های کشور افزوده می‌شود.

در ایران حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی در معرض پدیده بیابان‌زایی قرار دارد٬ ۷۵ میلیون هکتار فرسایش آبی٬ ۲۰ میلیون هکتار فرسایش بادی٬ پنج میلیون هکتار سایر اشکال فیزیکی و شیمیایی تخریب سرزمین مانند کاهش حاصلخیزی شوری‌زایی و… است.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha