دبیر هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران گفت: داروی به اصطلاح ایرانی تالاسمی در کارخانه‌ای که حتی یک کارگر ایرانی هم ندارد در فرانسه تولید می‌شود و این دارو بدون اتمام مطالعات بالینی و با حمایت ویژه مسئولان وزارت بهداشت به بازار آمده است در حالی که عوارض زیادی دارد.

مسئولان وزارت بهداشت بدون مطالعه داروی به اصطلاح ایرانی تالاسمی را وارد بازار كردند
سلامت نیوز: دبیر هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران گفت: داروی به اصطلاح ایرانی تالاسمی در کارخانه‌ای که حتی یک کارگر ایرانی هم ندارد در فرانسه تولید می‌شود و این دارو بدون اتمام مطالعات بالینی و با حمایت ویژه مسئولان وزارت بهداشت به بازار آمده است در حالی که عوارض زیادی دارد.

محمدرضا مشهدی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر برخی شرکت‌های دارویی زیر ماسک تولید دارو اقدام به واردات داروهایی کرده‌اند که از نظر کیفی قابلیت ارائه در کشور تولیدکننده را نداشته است. از جمله این داروها داروی دسفوناک است که همه مراحل تولید اعم از تولید مواد اولیه، فرمولاسیون و بسته بندی آن در قاره اروپا انجام می‌پذیرد.
 
وی افزود: این دارو فقط به یمن ارتباطات برخی از مدیران این شرکت با مسئولان وقت وزارت بهداشت به نام تولید داخل وارد بازارهای دارویی کشور شد و بدون اطلاع پزشکان درمانگر تالاسمی در یک عملیات ضربتی جانشین داروی دسفرال که به مدت 30 سال داروی حیات بخش بیماران تالاسمی بوده، شده است.

دبیر هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران اضافه کرد: این در حالی است که با وجود تولید این دارو در اروپا هیچکدام از کشورهای اروپایی کارایی این دارو را تأیید و از آن به عنوان داروی درمانی بیماران خود استفاده نکرده‌اند.

مشهدی تصریح کرد: با وجود ادعای شرکت ایرانی درخصوص تولید این دارو بر روی جعبه دارو، کارخانه تولیدکننده فرانسوی قید شده است که خود ناقض ادعای مدیران شرکت «ر» است و متأسفانه استفاده از واژگان تحریک‌کننده همچون تولید داخل و تولید ملی در این سال‌ها آنچنان گسترش پیدا کرده است که حتی برخی از ارباب جراید فراموش می‌کنند که چنین تولیداتی حتی یک کارگر ایرانی شغل فراهم نکرده‌اند و فقط موجبات ناخرسندی بیماران را فراهم آورده‌اند.
 
 وی اضافه کرد: اقدام عاجل و تصمیم سازنده وزیر بهداشت در قطع توزیع دسفوناک می‌تواند به عنوان مرهمی بر زخم های بیماران دردمند تالاسمی باشد که مدت‌ها گلایه‌ها و نگرانی‌های خود را از ورود ناگهانی دسفوناک به بازار دارویی ایران و عوارض فراوان دسفرال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مسئولان ذیربط ارائه داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز به نقل از احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: دسفوناک یک داروی تولید داخل نبوده و از سال 87 توسط شرکت داخلی «ر» از کشور فرانسه وارد می‌شود.

وی افزود: این دارو از سال 88به میزانی بیش از نیاز داخلی وارد کشور شد و در آن زمان مطالعات بالینی برای بررسی کیفیت دارو صورت نگرفت، این در حالی است که طبق ضوابط جدید می‌بایست برای همه داروها مطالعات بالینی ضروری صورت گیرد.

به گفته شیبانی در حال حاضر وزارت بهداشت که مسئولیت تامین سلامت داروهای مورد نیاز کشور را بر عهده دارد بر اساس ضوابط جدید تصمیم گرفته است بر روی محموله جدید این دارو مطالعات بالینی ضروری انجام شود و سپس در خصوص عرضه آن به بیماران تصمیم قطعی گرفته شود.

شیبانی تاکید کرد: برای پیشگیری از نگرانی بیماران در مورد کمبود داروی مصرفی خود در حد نیاز و به طور موقت داروی دسفوناک خارجی به بازار عرضه شده است.

در این بین محمدرضا شانه‌ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو نیز گفت: داستان داروی دسفوناک هم مثل همان داروی ام اس است که اعتراض بی اساس این رسانه‌ها را برانگیخته بود. تولید این دارو توسط یک شرکت ایرانی در فرانسه همان روند تولیدی را طی می کند که تولید داروی ام اس مورد اعتراض این رسانه‌ها در آرژانتین طی می‌کند.

وی افزود: داروی دسفوناک با نظارت و مجوز سازمان غذا و دارو توسط یک شرکت دارویی داخلی در کشور فرانسه تولید و به بازار دارویی ایران می‌آید و در حال طی کردن مراحل کامل مطالعه بالینی خود است.

شانه ساز ادامه داد: هم اکنون هم عرضه داروی داخلی دسفوناک به دلیل اعتراضاتی که برخی از پزشکان به آثار بالینی آن داشته‌ اند و همچنین درخواست انجمن بیماران تالاسمی به صورت موقت قطع شده است و برای اینکه بیماران تالاسمی نگران تهیه داروی خود نباشند و با کمبود این دارو مواجه نشوند در حد نیاز و به طور موقت داروی دسفوناک خارجی به بازار عرضه شده است.

وی اظهار داشت: داروی دسفوناک تولید داخل در فرانسه از سال 87 تا نیمه اول سال 88 وارد کشور شد و به مصرف بیماران هم رسید، اما در پی گزارشهایی که از سوی انجمن بیماران تالاسمی به سازمان غذا و دارو شد، مبنی بر عوارض جانبی این دارو بر بیماران و همچنین اعتراضات برخی از پزشکان که سازمان غذا و دارو همه آن ها را از تیم نظارتی خود جدا نمی داند، طی صحبت هایی قرار بر این شد که بر روی  محموله جدید این دارو یک کلینیکال ترایال جدید انجام شود تا در خصوص عرضه آن به بیماران تصمیم قطعی گرفته شود.

شانه‌ساز افزود: در طول این آزمایشات بالینی جدید اگر مشخص شد عوارض ناشی از مصرف این داروی تولید داخل ناشی از عوارض طبیعی دارویی است که همه داروها به یک نسبت از آن برخوردارند، طبیعی است که دارو روند عرضه خود را همچنان به صورت قبل طی خواهد کرد. ولی اگر عوارض، بیش از عوارض طبیعی و معمولی یک دارو بر بیمار گزارش شد، تصمیم جدیدی اتخاذ و نتایج آزمایشات به کارخانه تولیدی برای رفع آن عوارض ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی عرضه یک دارو برای انجام آزمایشهای بالینی متوقف می شود، طبیعی است که برای خالی نماندن بازار از آن دارو و جلوگیری از سرگردانی و نگرانی بیماران عزیز باید داروی دیگری مانند آن وارد شود و این نوع واردات در همه جای دنیا مرسوم بوده و به معنی قطع عرضه داروی تولید داخل نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha