سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 33059
سلامت نیوز: دبیر علمی چهارمین کنگره سرطان سینه گفت: سالانه 8 هزار مورد سرطان سینه در کشور شناسایی میشود، که مردان را شامل میشود، گر چه تعداد مردان یک درصد خانم‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمد کاویانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اظهار داشت: در هر سال حدود 8 هزار بیمار جدید سرطان سینه در کشور شناسایی می‌شوند و به آمار مبتلایان اضافه می‌شود و این آماری است که به شماره در می‌آید و ممکن است آمار بیش از این باشد. البته باید توجه داشت که سرطان پستان یک سرطان خوش عاقبتی است و به لحاظ درمان‌پذیری جزو سرطان‌هایی است خوب است.

*تفاوت ما با کشورهای پیشرفته در مرحله تشخیص بیماری است

کاویانی اظهار داشت: شاید مهمترین جایی که ما با کشورهای غربی تفاوت داریم در تشخیص بیماری است و اینکه بیماری را در چه مرحله‌ای تشخیص دهیم البته آمار یمن، عربستان و پاکستان مانند ماست. چه از لحاظ سن و چه از لحاظ زمان تشخیص هنگام پیشرفت بیماری.

دبیر علمی کنگره سرطان پستان افزود: اگر چه تمام تجهیزات لازم برای درمان بیماری‌های سرطانی را در کشور داریم و تقریباً هم مراحل درمانی در کشور وجود دارد ولی چون دیرتر تشخیص می‌دهیم در درمان موفقیت کمتری داریم ولی در غرب در مرحله یک بیماری را تشخیص می‌دهند و ما معمولاً در بهترین حالت در مرحله 2 این بیماری را تشخیص می دهیم.

وی گفت: البته طی 20 سال اخیر و پس از جنگ زمان، تشخیص بهتر شده و از تشخیص در مرحله 3 به مرحله 2 رسیده‌ایم که ایران در این زمینه مورد تشویق است اما هنوز تا ایده‌ال فاصله داریم.

وی افزود: مشکلی که در کشور وجود دارد غربالگری است که نیازمند ساختاری است به نام ساختار ثبت موارد بیماری سرطان که تشکیلات هدفمند می طلبد.
 
وی گفت: ایجاد سیستم ثبت سرطان در کشور از دهه 60 کلید خورده و پیشرفت‌هایی داشته اما با تغییرات مدام در وزارت بهداشت پیشرفت چندانی نداشته در حالی که قرار بود تا سال 85  این طرح تمام بشود که نشد.

وی گفت: موضوع دوم اینکه در کشورهای دیگر مردم اطلاعات خوبی در مورد سرطان سینه دارند و این موضوع در سالهای اخیر در ایران هم بهتر شده و خانم‌ها آگاهی‌هایشان راجع به زمان مراجعه به پزشک بالاست.

عضو شورای علمی مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی اظهار داشت: ماه اکتبر ماه مبارزه با سرطان در سراسر دنیاست. بسیاری از رسانه‌های ما فقط در این یک ماه درباره سرطان کار می‌کنند و در طی سال به این مسئله توجه چندانی نمی‌شود. باید موانع ترویج آگاهی و رسانه‌ای شدن آن حل شود.

کاویانی با اشاره به اهداف کنگره امسال گفت: امسال در هدفگذاریمان یک توجه ویژه داریم که سیستم سلامت برای کنترل پیشرفت سرطان پستان چه‌کار می‌کند. چرا که بسیاری از بیماران بدون پوشش بیمه‌ای توان پرداخت هزینه درمانی خود را ندارند. نقطه قوت کنگره امسال این است سیستم سلامت را حساس کنیم که چه دستاوردهایی در زمینه سرطان پستان داشته و نقاط ضعف کجاست.

وی ادامه داد: دومین موضوعی که در کنگره به آن بسیار خواهیم پرداخت این است که گروه‌های تخصصی مرتبط با سرطان سینه فقط بین خودشان موضوع را مطرح نکنند بلکه ارتباط بین یک آنکولوژیست با جراح و پاتولوژیست و جراح هم برقرار شود و اینکه یک پاتولوژلیست از یک جراح چه انتظاری دارد و بالعکس. اگر 3 ،‌4 سال روی این موضوع کار کنیم در حقیقت شاهد ارائه بهتر خدمات خواهیم بود.

*افراد با سابقه خانوادگی سرطان سینه بیشتر در معرض خطرند

وی در پاسخ به اینکه چه عواملی باعث ایجاد و بروز سرطان سینه می شود گفت: سرطان سینه عامل شناخته شده‌ای ندارد فقط یکسری عامل خطر (ریسک فاکتور) هستند که سابقه خانوادگی مثبت و سابقه مشخص مثبت است. به طوری که گاهی اقدامات تشخیصی ما را تحت تأثیر قرار دهد.
 
وی ادامه داد: اگر 2 نفر با یک شرایط سنی و بالینی مراجعه کنند، راجع به فردی که سابقه خانوادگی دارد سخت گیرانه‌تر عمل می‌کنیم.

وی افزود: ژنتیک فقط بین 10 تا 20 درصد ژنتیک موثر است و اگر کسی ژن ایجاد کننده سرطان پستان در او وجود دارد تا آخر عمر بالای 95 درصد ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود.

* مردها هم به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

کاویانی در پاسخ به اینکه آیا مردان هم به سرطان سینه مبتلا می شوند یا خیر گفت: سرطان پستان در آقایان یک درصد خانم‌هاست. مردها نباید فکر کنند که از این موضوع ایمن هستند و اگر مردی سرطان پستان دارد خواهر‌ها و دخترهایش خیلی بیشتر باید مراقب باشند و درمان و مراقبت‌های درمانی هم مثل درمانی است که برای زنان انجام می‌شود  ولی تشخیص آن آسان‌تر است و اشکال اینجاست که مردان فکر می‌کنند که ایمن هستند.

وی در پاسخ به اینکه تا چند سال امکان بازگشت مجدد سرطان سینه بعد از درمان قطعی وجود دارد و در چه مرحله‌ای سرطان سینه قابل درمان است گفت: امکان عود مجدد بیماری در 2 سال اول بعد از درمان وجود دارد و در مرحله یک بیماری نزدیک 100 درصد امید به درمان وجود دارد. ولی وقتی به مرحله 4 بیماری برسیم احتمال اینکه مریض تا 5 سال دیگر زنده باشد کم است.

* برای خانم‌ها قطع دست از قطع سینه راحت‌تر است

فوق تخصص جراحی سرطان سینه اذعان داشت: الان در کشورهای غربی بالای 60 ـ 70 درصد موارد سینه افراد حفظ می‌شود است و در ایران مراکزی که بیمار زیادی دارد آمار حفظ سینه بالاتر است. حفظ یا قطع سینه خیلی ربطی به موفقیت ندارد و بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که از لحاظ روحی و روانی برای خانم‌ها قطع دست از قطع سینه آسان‌تر است.

وی گفت: از سال 2003 جراحی پلاستیک که در دنیا جا افتاده و در کشور هم همین طور بحث بازسازی سینه هم از جمله چیزهایی است که با استفاده از چربی اضافی شکم و ناحیه پشت کتف می‌توان در سینه استفاده کرد یا از پروتز استفاده کرد. اما باید پذیرفت درمان و تشخیص و پیگیری سرطان کار پرهزینه‌ای است و به هر حال بار زیادی را به بیمار و سیستم سلامت کشور تحمیل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha