سلامت نیوز: دبیر چهارمین كنگره سراسری سرطان پستان گفت: شیوه زندگی و تغذیه سالم تا حد بسیار زیادی امكان ابتلا به سرطان پستان را كاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، ماندانا ابراهیمی  به مناسبت برگزاری چهارمین كنگره سراسری سرطان پستان در جمع خبرنگاران افزود: عوامل متعددی در بروز سرطان پستان دخیل هستند كه یكی از مهمترین آن شیوه زندگی افراد است.

وی اظهار داشت: تحقیقات نشان داده است هر چه شیوه زندگی و تغذیه افراد سالم تر باشد امكان ابتلا به سرطان پستان نیز كاهش می یابد و بنابراین توصیه می شود تا حد امكان از كشیدن سیگار ، مصرف الكل ، غذاهای كنسروی و آماده و بسته بندی شده خودداری شود.

وی تاكید كرد: هرچه تغذیه سالم تر باشد احتمال ابتلا به سرطان پستان كمتر می شود.

وی با بیان اینكه افزایش سن نیز یكی دیگر از دلایل ابتلا به سرطان پستان است ادامه داد: چاقی و میزان مصرف چربی نیز به عنوان یك عامل ابتلاء به این بیماری مطرح است كه این افراد باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

ابراهیمی افزود: اگر افراد در زمان یائسگی چاق باشند یا زیاد از چربی استفاده كنند خطرناك خواهد بود زیرا این چربی ها در هورمون های خاص این دوره ذخیره می شوند و زمینه را برای ابتلاء به سرطان هموار می كنند.

وی اظهارداشت: همچنین عدم تحرك نیز یكی دیگر از دلایل ابتلا به سرطان پستان است كه با این حساب ورزش و تحرك زیاد یك عامل بازدارنده خواهد بود.

ابراهیمی درباره برخورد خانم ها با دوره درمان به ویژه در دوره شیمی درمانی گفت: بیش از 90 درصد خانم ها این دوران را بدترین دوران زندگی خود می دانند زیرا شیمی درمانی با تغییرات ظاهری زیادی همراه است و از این رو تلخ ترین و بدترین دوران برای آنها ست.

وی افزود: تغییر رنگ پوست ، ریزش مو ، تهوع ، اسهال ، ضعف زیاد و در برخی موارد افتادن ناخن ها برخی از عوارض شیمی درمانی است كه علاوه براین عوارض روحی و روانی بیماری است كه تاثیر زیادی روی بیمار می گذارد.

وی تصریح كرد: درست است كه عوارض شیمی درمانی سخت هستند اما این عوارض گذرا است و بیمار باید به این مساله فكر كند كه بعد از تحمل این مشكلات درمان می شود.
چهارمین كنگره سالانه سراسری سرطان پستان با حضور محققان داخلی و خارجی 11 تا 13 آبان ماه در مجتمع بیمارستانی امام خمینی ( ره) برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha