سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 33062
سلامت نیوز: دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: اگر سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود جزو بیماری های درمان پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، احمد كاویانی روز سه شنبه به مناسبت برگزاری چهارمین كنگره سراسری سرطان پستان در جمع خبرنگاران افزود: اگر درمان بیماری ها را از یك تا 100 درجه بندی كنیم بدون شك درمان سرطان پستان زیر 30 خواهد بود كه این امر مستلزم تشخیص بموقع این بیماری است.

وی اظهار داشت: سالانه هشت هزار نفر به بیماران مبتلا به سرطان پستان در كشور اضافه می شود .اگرچه این آمار ثبت شده است اما بدون شك بیشتر از این خواهد بود زیرا هر چه سیستم ثبت آمار هر كشوری ضعیف تر باشد احتمال خطا در اعلام آمار نیز بیشتر است.

وی درباره سیستم ثبت بیماری سرطان پستان در كشور گفت: ایجاد سیستم ثبت سرطان پستان از دهه 60 در كشور شكل گرفت و قرار بود كه تا سال 1385 به پایان برسد كه متاسفانه هنوز به پایان نرسیده است .

وی گفت: خوشبختانه تمام امكاناتی كه برای درمان این بیماری در كشورهای اروپایی هست در ایران نیز وجود دارد و به اعزام بیمار مبتلا به بیماری سرطان پستان نیازی نیست .
كاویانی اظهارداشت: متوسط تشخیص بیماری در كشورهای غربی یك است در حالی كه ما اواخر دو و نزدیك به سه هستیم ، البته خوشبختانه مرحله بیماری در ایران در 20 سال
گذشته بسیار پایین تر آمده كه دلیل آن بالا رفتن آگاهی افراد جامعه است.

به گفته وی اگر سرطان پستان در مرحله یك آن تشخیص داده شود درمان آن 100 درصد است. اما وقتی بیماری به مرحله چهار می رسد احتمال اینكه بیمار تا پنج سال دیگر زندگی خوبی داشته باشد 50 درصد می شود.

وی با بیان اینكه وقتی بیماری احساس می شود یعنی اینكه در مرحله اواخر یك و اوایل دو است اظهار داشت: احتمال بازگشت بیماری و به اصطلاح عود آن- اگر در مراحله اولیه بیماری تشخیص داده شود - بسیار كم است 60 تا 70 درصد بازگشت بیماری در دو سال اول درمان رخ می دهد كه در این مدت فاصله معاینات زود به زود است و بعد از آن فاصله معاینات بیشتر می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در باره علائم ظاهری بیماری گفت: احساس وجود توده ، علائم پوستی ، متورم شدن پوست پستان ، زخم ، فرو رفتگی نوك پستان ، تغییر رنگ پوست ، افزایش ناگهانی حجم پستان و ترشحات خونی از سینه جزو علائم بروز بیماری است.

وی تاكید كرد: كشور ما در زمینه تشخیص و درمان سرطان پستان همپای كشورهای غربی است اما اطلاعات مردم درباره سرطان پستان در كشورهای غربی بیشتر از كشور ماست كه این مساله كمك بزرگی به درمان آن می كند.

دبیر علمی چهارمین كنگره سراسری سرطان پستان درباره عوامل ابتلا به سرطان پستان گفت:عوامل مختلفی در بروز این بیماری تاثیر دارند كه یكی از آنها سابقه فامیلی است ؛ به عبارتی افرادی كه در خانواده خود فرد ی مبتلا به سرطان پستان دارند بیش از دیگر افراد كه فاقد این فاكتور هستند در معرض ابتلا قرار می گیرند و بنابراین توصیه می شود این

افراد قبل از سن 40 سالگی برای معاینه اقدام كنند.

وی با بیان اینكه بین 10 تا 20 درصد سرطان پستان عامل ژنتیكی است افزود: افرادی كه این عامل را دارند تا آخر عمرشان بیش از 95 درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان را دارند.

كاویانی ادامه داد: همچنین بروز این بیماری در مردان نسبت به زنان یك درصد است یعنی از هر 100 خانمی كه به سرطان پستان مبتلا می شود یك مرد به این بیماری دچار می شود بنابراین دختر یا خواهر این مردان باید بیشتر از همه مراقب خود باشند و معاینات مورد نیاز را انجام دهند.

وی گفت: تشخیص سرطان پستان در مردان آسان تر از زنان است اما نحوه درمان آن با زنان تفاوتی ندارد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه درباره تاثیر جراحی زیبایی در ابتلا به سرطان پستان اشاره كرد و اظهارداشت: جراحی زیبایی تاثیری در ابتلا به سرطان پستان ندارد
،اما فردی كه جراحی زیبایی انجام می دهد روند تشخیص بیماری در وی تا حدودی مشكل می شود زیرا در روند جراحی بافت ها دستكاری شده است.

وی درباره حفظ پستان در افراد مبتلا به سرطان پستان گفت: حفظ پستان در كشورهای غربی بالای 60 درصد است كه البته حفظ آن بستگی به نحوه قرار گیری توده دارد.
كاویانی با تاكید بر اینكه حفظ پستان برای خانم ها از اهمیت زیادی برخوردار است اظهارداشت: برخی از خانم ها از ترس اینكه پستان های خود را از دست بدهند به پزشك مراجعه نمی كنند در حالی كه امروزه جراحی های پلاستیك پیشرفته این مشكل را حل كرده است.

وی در ادامه درباره هزینه درمان سرطان پستان گفت: دربرخی از كشورها تمام مراحل تشخیص و درمان رایگان است و در مقابل در برخی كشورها تمام هزینه ها بر عهده بیمار است اما در ایران این هزینه بینابین است یعنی بخشی از هزینه ها بر عهده بیمار است و بخشی دیگر از طریق برخی بیمه ها و مراكز درمانی دولتی تامین می شود.

كاویانی اظهار داشت: مشكل عمده ای كه در كشور ما وجود دارد نیاز به داروهای خاص است كه 20 تا 30 درصد بیماران به آن نیاز دارند كه متاسفانه تحت پوشش بیمه نیست و قیمت بالایی نیز دارد به گونه ای كه هزینه تهیه این دارو در طول درمان برای یك بیمار در حالت عادی كمتر از 20 میلیون تومان نیست كه گاهی در صورت نیاز به 70 میلیون تومان نیز می رسد.

به گفته وی این دارو روند پیشرفت بیماری را كند می كند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در پایان تاكید كرد: زندگی درست و آگاهی جامعه تاثیر بسیار زیادی در كاهش ابتلا به سرطان پستان و مرگ و میر ناشی از آن دارد.
چهارمین كنگره سراسری سرطان پستان 11 تا 13 آبان ماه با حضور متخصصان و محققان داخلی و خارجی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی ( ره) برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha