سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: 33066

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به كاهش سن سكته‌های قلبی در كشور و لزوم توجه آحاد جامعه به سبك زندگی سالم، از راه‌اندازی «سامانه الكترونیك ثبت سكته‌های قلبی» در سه بیمارستان بزرگ پایتخت خبر داد.

زنگ خطر كاهش سن سكته‌های قلبی به صدا درآمد
سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به كاهش سن سكته‌های قلبی در كشور و لزوم توجه آحاد جامعه به سبك زندگی سالم، از راه‌اندازی «سامانه الكترونیك ثبت سكته‌های قلبی» در سه بیمارستان بزرگ پایتخت خبر داد.

دكتر كوروش اعتماد در گفت‌وگو با ایسنا، در حال حاضر آمار بیماری‌های قلبی- عروقی در كشور بیشتر بر اساس مستندات بستری در بیمارستان‌هاست.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الكترونیك ثبت سكته‌های قلبی در سه بیمارستان بزرگ تهران از حدود یك ماه گذشته، ادامه داد: پیش از این نظام ثبت بیماران قلبی و سكته‌های قلبی در كشور وجود نداشت. با راه‌اندازی این سامانه، سكته‌های قلبی در سه بیمارستان بزرگ تهران مورد ارزیابی مقدماتی قرار گرفته و مقرر شده این سامانه در تمام بیمارستان‌هایی كه بخش اورژانس و CCU دارند، نصب شود.

دكتر اعتماد در این باره ادامه داد: در صورتی كه مشكل خاصی نباشد، نظام ثبت سكته‌های قلبی تا 4 - 3 ماه آینده در بیمارستان‌های سراسر كشور ثبت می‌شود. به این ترتیب اطلاعات مربوط به موارد سكته‌های قلبی را به صورت لحظه‌ای و آن لاین خواهیم داشت.

به گفته رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، بر اساس فعالیت سامانه ثبت سكته‌های قلبی، مشخصات شناسایی و همچنین تمام مشخصات بیمار مربوطه از لحظه بدو تشخیص بیماری ثبت می‌شود. این موضوع كمك می‌كند تا برآورد دقیقی از تعداد موارد سكته قلبی و مشخصات اولیه این بیماری در كشور داشته باشیم.

 زنگ خطر كاهش سن سكته‌های قلبی در كشور

وی با بیان این كه آمار دقیقی از موارد سكته‌های قلبی در كشور فراهم نیست، افزود: مطالعاتی علمی كه تاكنون به صورت پراكنده در سطح كشور انجام شده، نشان می‌دهد سن ابتلا به سكته قلبی در كشور كاهش یافته و این موضوع زنگ خطری جدی است. كاهش سن سكته‌های قلبی در شهرهای مختلف متفاوت است؛ اما نتظار آن است كه در صورت انجام صحیح مراقبت‌ها، 60 درصد حملات سكته‌های پس از سن 60 سالگی اتفاق افتد. این در حالی است كه در ایران سكته‌ها قلبی پایین‌تر از سن 60 سالگی اتفاق می‌افتد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان با تاكید بر لزوم كنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و توجه مردم به سبك زندگی سالم، گفت: چهار عامل كاهش شاخص فعالیت فیزیكی، الگوی تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و سوء مصرف الكل به عنوان عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مطرح هستند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha