سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه با اشاره به كاهش تمركز دانش‌آموزان به دنبال افت قندخون، تاكید كرد:‌ باید دانش‌آموزان را تشویق كنیم تا قبل از رفتن به مدرسه صبحانه صرف كنند.

دكتر مسعود كیمیاگر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بحث درباره ‌تغذیه دانش‌آموزان، نیازمند بررسی چندین وجه است كه شامل وعده‌های غذایی اصلی‌، میان وعده‌ها و جنبه‌های بهداشتی موادغذایی می‌شود.

وی با بیان اینكه ارتباط میان استفاده از وعده های غذایی اصلی با یادگیری بسیار روشن است، اظهار كرد: دیده شده است كودكانی كه دچار سوء تغذیه هستند و یا كمبود آهن دارند در فراگیری مطالب دچار اشكال می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین در برخی موارد مشاهده شده است كه چشم‌های این دانش‌آموزان كه بعضا كمبود آهن دارند، قدرت تشخیص رنگ‌ها را از دست می‌دهد. به عنوان مثال در تشخیص رنگ‌های سبز، آبی و مانند آن دچار مشكل می‌شوند. البته این عارضه با آن كوررنگی كه جنبه‌های ژنتیكی دارد كمی متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود:‌ زیرا اگر مشكل تغذیه حل بشود، این عدم قدرت در تشخیص رنگ‌ها نیز رفع می‌شود.

دكتر كیمیاگر همچنین به كاهش تمركز دانش‌آموزان به دنبال افت قندخون اشاره كرد و گفت:‌ عدم تغذیه كافی در وعده غذایی صبحانه باعث افت قندخون می‌شود. ضعف در حافظه كوتاه مدت نیز از جمله عوارض تغذیه نامناسب است.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: به طور كلی امكان رشد و تكامل مغز به دنبال برخورداری از یك تغذیه صحیح فراهم می‌شود و دانش‌آموزانی ‌كه تغذیه خوبی نداشته‌اند در فراگیری دچار مشكل می‌شوند.

دكتر كیمیاگر ضمن اشاره به اینكه باید دانش‌آموزان را تشویق كنیم تا حتما قبل از رفتن به مدرسه صبحانه میل كنند، گفت: این صبحانه باید یك پایه غله ای مانند نان و یك پایه لبنیات مانند پنیر یا شیر داشته باشد و بهتر است كه میوه هم در كنار صبحانه باشد.

وی ادامه داد: البته خود میوه را شاید بچه‌ها دوست نداشته باشند، یا فرصت نداشته باشند كه صبح استفاده بكنند، در این صورت آب میوه هم كفایت می‌كند.

این متخصص تغذیه در مورد میان وعده‌های غذایی نیز توضیح داد: متاسفانه با وجود این كه بوفه‌های مدارس خودشان باید یك پایگاه تغذیه سالم باشند، اما در برخی موارد به مكان‌های ضدارزش و ضد تغذیه تبدیل شده‌اند و موادی را عرضه می‌كنند كه از نظر تغذیه‌ای، ارزش غذایی پایینی دارند كه ساندویچ‌ها هم از همین دسته‌اند.

دكتر كیمیاگر میوه را میان وعده‌ای مناسب عنوان كرد و گفت:‌ البته بستگی به فصل دارد كه بتوانند چه میوه‌ای را با خود ببرند ولی میوه‌هایی چون سیب، گلابی، پرتقال و نارنگی مطلوب هستند. اما موز میوه پرخاصیتی نیست. یك مقدار كالری دارد و انرژی می‌رساند و سیر كننده است اما از نظر ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر كامل نیست.

وی ادامه داد: این امكان وجود دارد میوه هایی را هم خرد كرده و یا میوه‌ ای چون انگور را دانه دانه كرد و در یك ظرف پلاستیكی قرار داده و با خود به مدرسه ببرند، اما باید در نظر داشت كه وقتی میوه‌ها خرد می‌شوند، ‌ممكن است كمی تغییر رنگ داده و ویتامین ث شان كاهش یابد.

این متخصص تغذیه نكته سوم درباره الگوهای صحیح تغذیه‌ای در میان دانش‌آموزان را رعایت جنبه‌های بهداشتی مواد غذایی عنوان كرد و گفت: با وجود اینكه پدیده دست فروشی در نزدیكی مدارس بسیار كاهش یافته است، اما هنوز هم عرضه مواد غذایی ناسالم و غیربهداشتی توسط دست فروش‌ها مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: مواد غذایی ناسالم كه خوب نگهداری نشده و غیربهداشتی هستند ممكن است منجر به مسمومیت فرزندتان شوند، بویژه موادی چون سوسیس، كالباس و سس مایونز كه فسادپذیری‌شان بالا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، درخصوص لزوم توزیع شیر در مدارس نیز اظهار كرد: متاسفانه عنوان می ‌كنند شیر توزیعی در مدارس آبكی است. ممكن است برخی شیرهای كم‌چربی این گونه باشند اما معمولا برای دانش‌آموزان شیرهای 5/2 تا 3 درصد چربی توزیع می‌شود و اگر برنامه‌ای باشد كه بچه‌ها در مدرسه شیر میل كنند، برنامه مفیدی است.

وی افزود:‌ به طور معمول 50 درصد كلسیم مورد نیاز بدن با یك لیوان شیر تامین می‌شود. یك لیوان شیر بیش از 150 كالری ندارد و بیشتر به عنوان یك میان وعده غذایی، مطلوب است و می تواند به همراه كیك یا خرما بسیار مفید باشد.اما مصرف یك لیوان شیر به تنهایی، یك ‌صبحانه ناكافی است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha