سلامت نیوز: معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: حجاج دارای بیمارهای قلبى، ریوى، دیابت، افراد مسن و بیماران مزمن که داروهاى تضعیف کننده سیستم ایمنى مصرف مى‌کنند بهتر است واکسن پنوموکوک را با مشورت پزشک مرتبط تزریق کنند.

امین رضا طباطبائی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: همه حجاج پیش از اعزام به عربستان موظف به تزریق واکسن مننژیت هستند و هر فرد باید کارت معتبر واکسیناسیون خود را همراه داشته باشد.

وی افزود: همچنین در سال‌هاى اخیر تزریق واکسن آنفولوآنزا نیز به حجاج توصیه مى‌شود و در این راستا علاوه بر واکسن‌هاى فوق، بهتر است حجاج و به ویژه افراد در معرض خطر (بیماران قلبى، ریوى، افراد دیابتى، افراد مسن، افرادى که به بیماری‌هاى مزمن مبتلا بوده و داروهاى تضعیف کننده سیستم ایمنى مصرف مى‌کنند) واکسن پنوموکوک را با مشورت پزشک مرتبط تزریق کنند.

معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: البته افرادی که سابقه حساسیت به این واکسن را دارند نباید تحت این واکسیناسیون قرار گیرند و برای واکسیناسیون بیماران با حال عمومی بد و همچنین در صورت باردار بودن با پزشک متخصص مربوطه مشورت شود.
 
طباطبائی بیان داشت: حجاج توجه داشته باشند که واکسن‌هاى فوق باید حداقل 10 روز قبل از عزیمت تزریق شوند، همچنین برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های تنفسی، علاوه بر رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، بهتر است زائران همواره در هنگام تشرف به حرمین شریفین یا سایر اماکن زیارتی یا مکان‌های پر ازدحام مثل بازار از ماسک تمیز و بهداشتی استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: زائران همچنین باید پس از هر بار استفاده از ماسک‌ها آنها را دور انداخته و در صورتی که علائم بیماری‌های تنفسی پیدا کردند، ماسک‌های خود را در پاکت پلاستیکی قرار داده و پس از گره زدن آن را  در صورت امکان در سطل‌های ویژه زباله‌های عفونی مستقر در درمانگاه‌ها و مطب‌های هیئت پزشکی قرار دهند تا از انتشار بیشتر عفونت به سایر افراد جلوگیری شود.
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: تا زمانی که زائران علائم بیماری دارند از دست دادن یا روبوسی با افراد سالم نیز پرهیز کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha