سلامت نیوز: به گزارش سلامت نیوز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: وبا یک بیماری حاد عفونی روده ای واگیر دار است و این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب بسیار کشنده است.

دکتر اسفندیار شجاعی، عامل به وجود آورنده این بیماری را میکروب ویبر یوکلرا عنوان کرد و گفت: از آنجا که بیماری وبا بومی  کشور ماست هر چند سال یک بار به صورت همه گیری در می آید.

 وی با ذکر اینکه بیماری وبا، طیف بالینی وسعیی دارد، اظهار داشت: تقریباً 75 درصد از افرادی که دچار عفونت با میکروب وبا می شوند هیچ نشانه ای از بیماری ندارند. 20 درصد  دیگر دچار اسهال می شوند که از بیماری های اسهالی ایجاد شده توسط سایر میکروب ها قابل تمایز و افتراق نیست.

وی همچنین گفت: تعداد کمی از افراد(5/2 درصد) دچار اسهال آبکی و به دنبال آن  استفراغ و از دست رفتن آب بدن می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی فسا یادآور شد: گاهی بیماری شدید است و فرد بیمار هر ساعت یک لیتر مایع با اسهال و استفراغ از دست می دهد و دچار افت فشار خون،  نبض ضعیف، خواب آلودگی و یا عدم هوشیاری می شود و در نهایت به دلیل از دست رفتن مقادیر زیاد آب و املاح بدن منجر به مرگ می شود.

دکتر شجاعی با بیان اینکه بیماری می تواند از طریق دست های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران ، ملحفه و لوازم آلوده بیمار منتقل شود، اظهار داشت: مصرف آب آلوده  به مدفوع و منابع آب حفاظت نشده مانند چاه ها، دریاچه ها ، استخرها و جویبارها جهت تهیه غذا، استحمام و شستشوی لباس و ظروف غذا از جمله راه های انتقال بیماری هستند.

 به گفته وی خوردن و آشامیدن مایعات و خوراکی های آلوده ، سبزی، میوه های خام و غذا های پخته آلوده شده به وسیله مگس و دست آلوده ، تعذیه کودک و نوزادان با بطری آلوده از دیگر راه های انتقال بیماری است.

دکتر شجاعی استفاده از آب تصفیه شده و پرهیز از مصرف آب غیر مطمئن چشمه، رودخانه و چاه را یادآور شد و گفت:  در صورت عدم دسترسی به آب سالم آب مورد نیاز را جوشانده و یا با استفاده از کلر ضد عفونی شود.

وی افزود: پرهیز از استحمام و شستشوی ظروف غذا، سبزی و میوه جات با آب های آلوده، ضد عفونی کردن سبزی و میوه جات با پر کلرین، جلوگیری از ورود حشرات به محیط مسکونی و دور نگه داشتن مواد غذایی از مگس و آلودگی های دیگر از جمله راه های پیشگیری از بیماری وبا هستند.

وی دفع بهداشتی فضولات انسانی، شستشوی دست ها با صابون بعد از اجابت مزاج و قبل از تهیه و خوردن غذا، رعایت موازین بهداشت فردی و حذف عادت و شیوه های غیر بهداشتی از زندگی فردی و خانوادگی را از دیگر راههای پیشگیری عنوان کرد و گفت: در هنگام مسافرت از مصرف سالاد و غذای نیمه پخته و یا خام و مواد خوراکی عرضه شده توسط فروشندگان دوره گرد و فروشگاه های غیر معتبر و فاقد پروانه ی بهداشتی خودداری شود و به تابلوی هشدار دهنده و مشخص کننده آب غیر آشامیدنی در پارک ها توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha