چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 33088
سلامت نیوز: زمانی که آنا واترسون به شدت وزن خود را از دست داده و دچار سرفه شد نگران بود که به یک بیماری مرموز دچار شده باشد.کارشناسان هشدار می‌دهند که نوعی از بیماری سل مقاوم در برابر دارو به سرعت دراروپا در حال گسترش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پس از مراجعات مکرر به پزشک و ماه‌ها پس از شروع بیماری در سال 2004 سرانجام اعلام شد که این وکیل ساکن لندن به مرض سل مقاوم در برابر دارو مبتلا شده است. وی مطمئن نیست که کجا به این بیماری مبتلا شده است اما کارشناسان معتقدند که بیمارانی مانند واترسون به شدت درا روپا در حال زیاد شدن هستند.

اوگاتی گوژلاو از نیروهای سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: هیچ کس در اروپا به طور 100درصد در برابر مرض سل مقاوم در برابر دارو حفظ شده نیست. سطح گسترش این بیماری در اروپا هشدار دهنده است و اقدامات قبلی برای مهار این اپیدمی کافی نبوده است.

سازمان بهداشت جهانی در روز سه‌شنبه طرح جدیدی را برای مبارزه با این بیماری در سراسر اروپا منتشر کرده که هدف آن شناسایی 85درصد همه بیماران و دست کم درمان 75درصد آنان تا پایان سال 2015 است.

به نوشته آسوشیتدپرس فقط حدود 32درصد بیماران مبتلا به سل مقاوم در برابر دارو در اروپای غربی به طور مناسب تحت درمان قرار می‌گیرند و بسیاری قبل از اتمام دوره درمان از خوردن داروها خودداری می‌کنند که به بیماری کمک می‌کند در برابر دارو مقاوم شود.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 9 کشور اروپایی با بیشترین میزان این نوع از سل در جهان روبه‌رو هستند که از جمله می‌توان به آذربایجان، مولداوی، روسیه و اوکراین اشاره کرد.

این سازمان قصد دارد تا با هزینه‌ای 5 میلیارد دلاری جان حدود 120 هزار نفر نجات دهد و 12 میلیون دلار را هزینه شناسایی و درمان تا سال 2015 کند.

واترسون معتقد است که آگاهی همه کارکنان عرصه بهداشت از این بیماری نیز به گسترش آن کمک می‌کند. وی افزود: شناسایی بیماری من ناموفق بود چرا که من یک سفیدپوست طبقه متوسط بودم و پزشکان این آزمایش را در مورد من تجویز نکردند چرا که اکثر مبتلایان به این بیماری مهاجران کشورهای فقیر و مصرف کنندگان مواد مخدر و الکل هستند.

پس از ابتلا هم واترسون 4 ماه در بیمارستان در انزوا به سر می برد و هر کس به ملاقات وی می‌آمد مجبور به استفاده از ماسک بود. وی برای دو سال مجبور به استفاده از ترکیبی از داروها بود که وی را در برابر نور خورشید بسیار حساس کرده و مجبور است در تابستان برای حفاظت در برابر خورشید دستکش بپوشد.

برخی کارشناسان معتقدند مقامها باید به انگ زدن مبتلایان به این بیماری توجه کرده و تلاش بیشتری را برای شناسایی بیماران قبل از گسترش بیماری انجام دهند.

رو مک نرنی از متخصصان سل در دانشگاه هایژین لندن با اشاره به طرح سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد که در آینده می‌تواند خطر و بحران بزرگترین برای اروپا به وجود آید. وی گفت: اگر ما این مشکل را زود حل نکنیم سل ماهیت مقاوم تری را پیدا می‌کند که انگار به دوران ویکتوریایی بازگشته ایم و هیچ درمانی برای سل وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha