سلامت نیوز: دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر از راه‌اندازی صندوق حمایت از خانواده‌های معتادان بهبودیافته خبر داد و گفت: این صندوق به‌منظور تامین هزینه‌های درمان معتادان و اشتغال بهبودیافتگان تعبیه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ مصطفی محمدنجار در جلسه مشترک با خیرین که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: ایران کشور حضرت امیرالمومنین، علی (ع) و کشوری حیدری و ولایی است که بر تارک جهان می‌درخشد و سیره ائمه اطهار و اولیاء و انبیاء خدا در این نظام مستقر است و مردم کشور ما نیز به خاطر این نظام بود که انقلاب کردند.

وی افزود: کشور ما رهبری فرهیخته دارد که افتخار عظیم بشریت است و همچنین از وجود خیرینی بهره‌مند است که طی سال‌های متمادی با حمایت‌های نقدی و غیر نقدی خود برای تعالی انسان‌ها می‌کوشند و این کاری اعتقادی و خداپسندانه است.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: موادمخدر و پدیده قاچاق آن از جرایم سازمان‌یافته و جزو اهداف مستکبران و استعمارگران است که می‌خواهند جوانان ما را به نابودی بکشانند، در واقع آنان با ترویج اعتیاد، کانون خانواده را هدف گرفته‌اند و قصد تخریب نهاد خانواده را دارند.

محمدنجار با بیان اینکه قاچاق اسلحه و تروریسم از دیگر جرایم سازمان‌یافته هستند و همیشه همراه با جرم موادمخدر هستند، گفت: درآمد سالانه مافیا از قاچاق موادمخدر 1500 میلیارد دلار است و عجین شدن این جرایم با یکدیگر، ناامنی، تروریسم و قاچاق اسلحه را در دنیا رواج خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه هدف مستکبران نابودی جوانان این مرز و بوم است، بیان داشت: جوانی که برای دفاع از کشور و انقلابش راهی میدان جنگ و جهاد قدس می‌شود، در اعتکاف شرکت می‌کند و در مقابل امپریالیسم می‌ایستد برای استکبار یک خطر است که تصمیم به نابودی او می‌گیرد و با نابودی او نهاد خانواده را که سلول پیکر جامعه است، از هم متلاشی می‌کند و سرانجام به جامعه ضربه می‌زند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشت تریاک در سال 2001 نزدیک به 250 تن بود و در سال 2009 این رقم به 9 هزار تن رسید، یعنی کشت این ماده مخدر طی این مدت به بیش از 40 برابر افزایش یافت و این در حالی بود که مستکبران به بهانه حادثه 11 سپتامبر در خاک افغانستان حضور داشتند.

محمدنجار افزود: جمهوری اسلامی ایران به خاطر همجواری با افغانستان به‌عنوان کانون تولید تریاک در جهان، در مقابل حجم انبوهی از این تهدید قرار دارد،‌ کشور ما نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و تاکنون 700 میلیون دلار برای انسداد این مرز هزینه شده است، همچنین تاکنون حدود 12 هزار نفر در راه این مبارزه مجروح و 3 هزار و 700 نفر از نیروهای غیور کشورمان به شهادت رسیده‌اند.

وی اظهار داشت: مبارزه با موادمخدر نیازمند مشارکت همه مردم است و یک حرکت مردمی باید در این زمینه شکل گیرد و خیرین می‌توانند پیشقراولان راه مبارزه با موادمخدر باشند. همچنین ائمه جمعه و جماعات با سخنرانی‌های خود بر روی منابر می‌توانند تاثیر به‌سزایی در آگاهی بخش و اطلاع‌رسانی به جوانان و خانواده‌ها داشته و سطح آگاهی مردم را نسبت به اعتیاد و عواقب شوم گرایش به آن بالا ببرند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در قانون جدید مبارزه با موادمخدر خیلی از مشکلات به‌خصوص در بحث موادصنعتی حل شد، ماده 15 اصلاحیه قانون فرد معتاد را ملزم به مراجعه داوطلبانه به مراکز درمانی می‌کند و در صورت عدم مراجعه حسب ماده 16 اصلاحیه همان قانون متجاهر به اعتیاد شناخته شده و طبق دستور مقام قضایی به مراکز اقامتی منتقل و در آنجا نگهداری و درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه انتصاب وزیر کشور به سمت دبیرکلی ستاد مبارزه با موادمخدر از سوی ریاست جمهوری دلیلی بر بسیج کل کشور برای مبارزه با موادمخدر بود، افزود: در کشور 31 استاندار، 400 فرماندار، 1100 بخشدار و 23 هزار دهیار وجود دارد و با جدیت و تلاش این افراد در امر مبارزه با موادمخدر می‌توانیم شاهد تحولی عظیم در راه این مبارزه باشیم که  اقدامات خوبی در این مبارزه در حال شکل‌گیری است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد نقشه جامعی را برای مبارزه همه‌جانبه و متوازن با موادمخدر طراحی کرده است، ضن اینکه مبارزه با اعتیاد فقط بحث مقابله‌ نیست بلکه پیشگیری، درمان و فعال کردن مشارکت‌های مردمی از دیگر ارکان مهم این مبارزه هستند که باید به همه این ارکان در راه این مبارزه توجه کرد.

محمدنجار از راه‌اندازی صندوق حمایت از خانواده‌های بهبودیافتگان خبر داد و گفت: این صندوق به‌منظور تامین هزینه‌های درمان معتادان و اشتغال بهبودیافتگان تعبیه شده است.

وی بیان داشت: اخیراً مصوبات مهمی در جلسه هیئت وزیران تصویب شده است که در آن برای اشتغال، بیمه و درمان معتادان تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است و بهبودیافتگان نیز در اولویت مسکن مهر قرار می‌گیرند که این کار بزرگی در این حوزه بوده است.

محمدنجار، تدوین سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد را کار بزرگ دیگری در امر مبارزه با موادمخدر برشمرد و گفت: در محیط‌های آموزشی و کاری، محلات و خانواده‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس بحث پیشگیری از اعتیاد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و آحاد سالم جامعه نیز مورد توجه واقع شوند.

وی اعتیاد را مسئله‌ای نابهنجار عنوان کرد و گفت: اعتیاد مسئله‌ حل شدنی و قابل درمان است لیکن کار سختی است و در این راه باید نوع نگرش، ساختار و مدیریت آن را اصلاح کرد و خیرین نیز می‌توانند با کمک‌ها و حمایت‌های خود ما را در این زمینه همیاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha