چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 33094
سلامت نیوز: رئیس انجمن تالاسمی ایران، حذف یکباره داروی دسفوناک به عنوان داروی تولید داخل را چندان خوشایند ندانست و گفت: این کار به صلاح بیماران تالاسمی نیست.

دکتر مجید آراسته با بیان این مطلب که از حذف یکباره داروی دسفوناک خوشحال نیستیم، به مهر گفت: این موضوع در دراز مدت می تواند مسائل و مشکلاتی را برای بیماران به دنبال داشته باشد.

وی با عنوان این مطلب که دسفوناک بدون اطلاع رسانی برای پزشکان و بیماران وارد چرخه دارویی کشور شد، افزود: این در حالی است که پیش از ورود یک دارو به بازار، می بایست آموزشهای لازم داده شود تا بیماران و پزشکان با محاسن و عوارض دارو آشنا شوند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران با طرح این موضوع که برخی از بیماران در مقابل داروی دسفوناک مقاومت می کردند و حاضر نبودند این دارو را جایگزین دسفرال کنند، افزود: قطع یکباره دارو به صلاح بیماران نیست. به نظر می رسد مسئولان وزارت بهداشت می بایست میزان کمتری از داروی دسفوناک را در اختیار بیماران قرار می دادند تا نتایج کارآزمایی بالینی دارو مشخص شود.

آراسته با تاکید بر اینکه در توزیع داروی دسفوناک قدری عجله شد، ادامه داد: بهتر بود ابتدا بیماران و جامعه پزشکی با این دارو آشنا می شدند، سپس دارو در اختیار آنها قرار می گرفت.

وی با بیان این مطلب که شاید هیچ مشکلی در خصوص کیفیت دسفوناک وجود نداشته باشد، افزود: مصرف این دارو با واکنشهایی در برخی از بیماران همراه شد ولی برخی دیگر از بیماران هیچ مشکلی با نوع دارو نداشتند.

داروی دسفوناک به عنوان داروی ایرانی از وزارت بهداشت پروانه ساخت دریافت کرده و تاکنون در کشور فرانسه تولید و وارد بازار دارویی کشور می شد. اما قرار بود از نیمه دوم سال جاری تولید این دارو در داخل کشور صورت بگیرد که وزارت بهداشت دستور توقیف تولید این دارو را صادر کرده است.

در سه سال گذشته حدود 12 میلیون ویال از داروی دسفوناک در بین بیماران تالاسمی توزیع و مصرف شده است. با تولید این دارو در داخل کشور، حدود 24 میلیارد تومان صرفه جویی در واردات داروی خارجی بیماران تالاسمی (دسفرال) صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha