گوجه فرنگی سرشار از ماده ای به نام لیكوپن است كه دارای تركیبی ضد سرطانی بوده و از آنتی اكسیدان‌ها به شمار می‌آید. خوردن گوجه فرنگی از سرطان لوزالمعده، پروستات و سرطان رحم جلوگیری می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،میوه این گیاه كه قسمت اصلی آن است به صورت خام یا پخته در سالاد، انواع سس‌ها، سوپ و انواع مواد غذایی به طور وسیع در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم ترین تركیبات گوجه فرنگی حدود حدود ?? درصد یا كمی بیشتر آب است و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ویتامین‌های آ، ث، كا، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین ب، اسیدفولیك، ویتامین E، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله كلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، كبالت، روی و آرسنیك است و به تازگی وجود ید نیز در گوجه فرنگی گزارش شده است.

گوجه فرنگی سرشار از ماده ای به نام لیكوپن كه تركیبی ضد سرطانی است و از آنتی اكسیدان ها به شمار می‌آید. همچنین از علائم پیش سرطانی رحم كه در اصطلاح التهاب Cin گفته می‌شود، جلوگیری می‌كند.

محققان دریافته اند: زنانی كه در خونشان مقدار زیادی تركیب شیمیایی مفید ضد سرطان لیكوپن وجود دارد كمتر به سرطان رحم مبتلا می‌شوند.

در طب سنتی نیز از گوجه فرنگی در جهت تسكین و بهبود بعضی بیماری ها نظیر آسم، سرفه، آنفلوانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه و تب زرد استفاده می‌كرده اند.

در تحقیقات اخیر نیز به نقش مؤثر آن در میكروب كشی (خاصیت ضد میكروبی)، ضد اسهال اشاره شده است.

پختن گوجه فرنگی به مدت 2 دقیقه نیز باعث به وجود آمدن مواد ضد سرطان در گوجه فرنگی خواهد شد.

گوجه فرنگی حاوی اسید فولیك است و مواد غذایی كه دارای این تركیب شیمیایی باشند، مقاومت سلول‌ها را در برابر حمله سرطان ریه افزایش می‌دهند. بنابراین دانشمندان توصیه می‌كنند كه برای مبارزه با سرطان ریه می توان هر چه بیشتر از این نوع مواد غذایی استفاده كرد.

گوجه فرنگی در بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌كند كه باید به آن توجه كرد. دانه های گوجه فرنگی حاوی نوعی روغن است كه برای تهیه مارگارین ، سالاد و انواعی از صابون مصرف می‌شود.

گوجه فرنگی را باید هنگامی كه كاملاً رسیده است، از بوته چید و مصرف كرد. گرچه شباهت‌هایی بین تركیبات گوجه فرنگی قرمز و سبز(نرسیده) وجود دارد، ولی رنگ های گیاهی موجود در گوجه فرنگی رسیده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممكن است گاهی در گوجه فرنگی سبز، مواد سمی وجود داشته باشد، گوجه فرنگی نارس و سبز مخصوصاً برای كلیه ها مضر است.

از دیگر فواید گوجه فرنگی می‌توان كمك به رقیق شدن خون، رفع ورم مخاط روده، پایین آوردن كلسترول خون، كمك به تنظیم فشار خون، برطرف كردن ورم مفاصل اشاره كرد.

البته در بعضی اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشكال صورت می‌گیرد و افرادی كه معده حساس دارند یا از زخم های معده یا روده رنج می‌برند، نباید در خوردن گوجه فرنگی افراط كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha