سلامت نیوز: یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد علائم مشکوک کننده اعتیاد را تشریح کرد و گفت: عوض‌شدن خلقیات، بی‌حرمتی به والدین و گوشه‌گیری از مهمترین این نشانه‌هاست.

هومن نارنجی‌ها در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: عوض شدن خلق، تغییر رنگ اتاق، گوشه‌گیری و تغییر در رفتارها و ظاهر برخی از علائم مشکوک‌کننده اعتیاد فرزندان است که باید خانواده‌ها به آن آگاهی داشته باشند .

وی افزود: رفت و آمد با افرادی که در مصرف مواد مخدر شناخته‌ شده‌اند، سیگار کشیدن، غیبت‌های غیر موجه و بی‌حوصلگی از دیگر رفتارهای مشکوک‌کننده اولیه هستند و در رفتار نوجوانان به ویژه پسران ممکن است دیده شود که خانواده‌ها باید این تغییرات را رصد کنند.

نارنجی‌ها با بیان اینکه اگر خانواده‌ها در این حوزه غفلت کنند ممکن است راهی برای برگشت وجود نداشته باشد اضافه کرد: در کنار این موضوعات نشانه‌های اصلی دیگری نیز مانند چشم‌های قرمز، شب تا صبح نخوابیدن، پرخاشگری، پول دزدی، برداشتن لوازم منزل، سر کار نرفتن، نخوابیدن در شب، از خواب بلند نشدن در صبح، نامنظم شدن ساعت‌های ورود و خروج، خنده‌های بی‌مورد، پرحرفی وجود دارد که می‌تواند از دیگر نشانه‌های این موضوع باشد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بی‌حرمتی به پدر و مادر، جای زخم و جوش روی پوست، حالت تنگی و گشادی در مردمک چشم به طور غیر معمول، حرف زدن با خود، دچار توهم شدن، دوست داشتن تنهایی، حذر داشتن از سفر و گم شدن در سفر و لاغری مفرط از علائم قطعی مصرف مواد مخدر است.

نارنجی‌ها یادآور شد: در این هنگام خانواده‌ها باید وارد کار شوند که اگر این اتفاق نیفتد و خانواده فرد را راغب به رفتن به مرکز مداخلات رفتاری نکند وضع از این بدتر می‌شود و دیگر آن موقع کنترل و نگهداری معتاد بسیار بدتر می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha