سلامت نیوز: تحقیقات نشان می‌دهد کمی خنده با دوستان با تولید مواد شیمیایی مسکن دار در مغز می‌تواند به کاهش آلام افراد کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پژوهشگران با انجام تحقیقات آزمایشگاهی که در آن داوطلبان به تماشای کلیپ‌های کمدی از مستر بین و سایر فیلم‌های خنده دار می‌پرداختند یا حتی برنامه‌هایی مانند گلف و حیات وحش به ارزیابی میزان مقاومت آنها در برابر درد ملایم پرداختند. آزمایش دیگری هم در فستیوال ادینبورو انجام شد.

بر اساس این تحقیقات فقط 15 دقیقه خنده سطح مقاومت در برابر درد را تا حدود 10 درصد افزایش می دهد.

در محیط آزمایشگاهی برنامه‌های غیر خنده دار به هیچ وجه تأثیری بر مقاومت در برابر درد نداشت اما با این حال دو موضوع مهم را نشان داد.

تنها نوع خنده‌ای که مفید واقع می‌شد خنده در حال راحتی و بدون اجبار بود این خنده باعث تنگ شدن چشم‌ها می‌شود و نه خنده مودبانه‌ای که خورده شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه احتمال این نوع خنده زمانی که شما با دیگران هستید بیشتر است تا زمانی که تنها باشید.

به گفته رابین دونبار از انستیتو انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آکسفورد شرکت کنندگان در یک نمایش کمدی بیش از یک سوم زمان را در حال خندیدن راحت هستند و در نتیجه آن مقاومت آنها در برابر درد افزایش می‌یابد.

گفته می شود این میزان راحتی ناشی از هورمون آندروفین یک ماده شیمیایی پیچیده است. آندروفین‌ها معروفترین تولیدی فعالیتهای بدنی هستند و احساس خوب بعد از دویدن، شنا، پاروزنی و یوگا و ... ناشی از آن است.

دانشمندان معتقدند هنگام خندیدن این هورمون بر اثر انقباض‌های عضلانی بر اثر خنده هایی که بدون تنفس ادامه می‌یابد، تولید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha