چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 33112
سلامت نیوز: انسان‌ها در اطراف بینی، گونه و روی پیشانی خود فضای كوچكی مملو از هوا دارند كه اصطلاحا به آن سینوس می‌گویند. این حفره‌ها سبب سبك شدن استخوان‌های جمجمه و تنظیم تن صدا می‌شود. عفونت سینوس در شیرخواران نادرست است، زیرا سینوس‌ها در این كودكان تكامل كافی نیافته‌اند.

این حفره‌های گفته شده یك پوشش نرم دارند كه مخاط نامیده می‌شود و به طور معمول ترشحات اندكی دارد كه از طریق بینی یا حلق تخلیه می‌شود. هنگامی كه فرد به سینوزیت مبتلا می‌شود، غشاهای مخاطی بین بینی، گلو و خود سینوس ملتهب می‌شود. اغلب سرماخوردگی باعث سینوزیت می‌شود، اما باكتری، حساسیت‌ها و عفونت‌های قارچی هم می‌توانند در ابتلا به سینوزیت نقش داشته باشند.

در صورتی كه سینوزیت بیش از 2 یا 3 هفته به طول بینجامد، سینوزیت مزمن ایجاد شده كه ممكن است منجر به عفونت‌های جدی‌تر و عوارض شدید شود. علائم سینوزیت مانند علائم سرماخوردگی است كه در كودكان شامل گرفتگی بینی و سرفه بیش از 7 روز می‌شود. همچنین بی‌اشتهایی، داشتن تنفس بدبو، دهان بدبو، گلودرد، تب خفیف و سردرد، ترشحات بینی، ترشح پشت حلق و سختی در نفس كشیدن از راه بینی نیز از علائم سینوزیت است.

توصیه می‌شود اگر علائم سرماخوردگی بیشتر از 10 روز باقی بماند و بعد از 7 روز بدتر شود، به پزشك مراجعه شود.

سینوزیت حاد اگر بموقع درمان نشود منجر به بروز عارضه‌هایی مانند حمله آسم، سینوزیت مزمن، مننژیت، اختلال بینایی و عفونت گوش می‌شود. به همین علت توصیه می‌شود كه دوره درمان به طور كامل سپری شود. شستشو با محلول نرمال سالین به كاهش گرفتگی بینی كمك می‌كند.

نكته مهم این است كه وقتی پزشك برای بیمار آنتی‌بیوتیك تجویز می‌كند، ضروری است كه دوره درمان كامل شود. معمولا این دوره 10 تا 14 روز طول می‌كشد و حتی اگر علائم بیماری بهبود یابد نیز باید مصرف دارو ادامه یابد، چون اگر درمان ناقص انجام شود، ممكن است علائم بیماری مجددا عود كند. سینوزیت مزمن همچنین نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد و بیمارانی كه داروهای خود را به طور كامل مصرف نمی‌كنند، مجددا در ماه‌های آینده دچار علائم بیماری سینوزیت خواهند شد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha