سلامت نیوز: رییس هیات مدیره انجمن تالاسمی توصیه كرد: دانش‌آموزان و دانشجویان مبتلا به تالاسمی در سال تحصیلی به مقدار كافی بخوابند چون كم‌خوابی، كم‌خونی آنان را تشدید می‌كند.

دكتر مجید آراسته در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه بیماران تالاسمی محدودیتی برای انجام فعالیت‌های ورزشی ندارند، توصیه كرد: این بیماران ورزش‌هایی كه به ایستادن طولانی و صرف انرژی بسیار زیاد دارند را با احتیاط بیشتری انجام دهند البته دانش‌آموزان و دانشجویانی كه علاوه بر تالاسمی به عوارض دیگری مانند بیماری‌های قلبی مبتلا هستند باید طبق نظر پزشك معالج خود به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

وی گفت: این بیماران می‌توانند برنامه خونگیری خود را به گونه‌ای تنظیم كنند كه با فعالیت تحصیلی آنان تداخل كمتری داشته باشد.

وی افزود: مبتلایان به تالاسمی می‌توانند در ساعت‌های اولیه صبح آزمایش‌های اولیه خود را انجام دهند و عصرها برای تزریق خون به مراكز درمانی مراجعه كنند.

وی درباره تغذیه دانشجویان و دانش‌آموزان مبتلایان به تالاسمی گفت: بیمارانی كه درمان منظم خون دارند و داروهای آهن‌زدا را به شیوه‌ای صحیح مصرف می‌كنند، محدودیتی برای تغذیه ندارند اما بیمارانی كه به درمان خود توجه لازم را نمی‌كنند، جذب آهن گوارشی آنها بیش از حد طبیعی است و دچار عوارض بیشتری می‌شوند.

آراسته در پایان گفت: لازم است بیماران تالاسمی تنوع غذایی را رعایت كنند و به جای مصرف میان وعده‌های فاقد ارزش غذایی مانند چیپس و پفك در مدرسه و دانشگاه، از مواد غذایی سالم مانند میوه و نان و پنیر استفاده كنند.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha