چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 33128

دیابت یا بیماری قند، بیماری قابل كنترلی است كه بیش از سه میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند. این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود و علت آن معمولا كاهش میزان ترشح هورمون تنظیم كننده قند خون (انسولین) و یا اختلال در عملكرد انسولین است.

سلامت نیوز: دیابت یا بیماری قند، بیماری قابل كنترلی است كه بیش از سه میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند. این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود و علت آن معمولا كاهش میزان ترشح هورمون تنظیم كننده قند خون (انسولین) و یا اختلال در عملكرد انسولین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بیماری دیابت در دو نوع اول و دوم در دنیا مطرح است. در دیابت نوع اول بیمار نیاز به تزریق انسولین دارد و بیشتر در كودكان و افراد زیر 30 سال ایجاد می‌شود كه به آن دیابت وابسته به انسولین می‌گویند.

در بیماری نوع دوم نیز بیمار معمولا نیازی به تزریق انسولین ندارد، اما ممكن است در برخی موارد نیاز به تزریق نیز داشته باشد.

بر اساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور، دیابت نوع دوم معمولا در افراد بالای 40 سال، چاق و كم تحرك بیشتر است كه به آن دیابت غیروابسته به انسولین نیز می‌گویند. برای كنترل این بیماری از رژیم غذایی و داروهای خوراكی پایین آورنده قند خون استفاده می‌شود.

پر ادراری و تكرار ادرار، احساس پرنوشی و تشنگی، احساس ضعف و پرخوری و كاهش وزن بدون دلیل از جمله علایم ابتلا به دیابت است.

عوارض دیررس در بیماران دیابتی

عوارض درازمدت بیماری دیابت در صورت عدم كنترل بیماری می‌تواند منجر به اختلالات قلبی - عروقی، بینایی، نارسایی و از كار افتادگی كلیه‌ها و بروز زخم‌های پوستی به ویژه در پاها و آسیب‌های عصبی شود و در نهایت موجب صدمات جبران ناپذیری از جمله كوری، قطع پا و سكته قلبی و مغزی شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت

- برای داشتن یك برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی حتما به پزشك و كارشناس تغذیه مراجعه كنید و خودسرانه نسبت به حذف موادغذایی اقدام نكنید.

- از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی (فیبرغذایی) مانند نان و غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها و میوه‌های با شیرینی كمتر استفاده كنید.

- به جای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، شكر، مربا، عسل و ... از خشكبار و میوه‌های خشك استفاده كنید.

- میزان مصرف روغن‌های جامد و چربی را در رژیم غذایی خود محدود و در برنامه غذایی خود تا حد امكان از روغن زیتون استفاده كنید.

- از گوشت‌های بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده كنید.

- مصرف ماهی دو بار در هفته توصیه می‌شود.

- از روش‌های پخت آب‌پز، بخارپز، تنوری كردن و كباب كردن به جای سرخ كردن استفاده كنید.

- از شیر و فرآورده‌های لبنی كم چرب استفاده كنید.

- برای كنترل وزن در حد مطلوب، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب و رعایت رژیم غذایی صحیح زیر نظر پزشك و كارشناس تغذیه، توصیه می شود.

- انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد، نرمش‌های ملایم روزانه، حداقل 15 دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا توصیه می‌شود البته هرگز با شكم خالی و گرسنه، ورزش و یا پیاده‌روی نكنید.

- برای اطمینان از سلامت چشم و كلیه‌های خود به طور منظم به پزشك متخصص مراجعه كنید.

- شست‌وشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشك كردن با حوله نرم توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha