چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 33129
سلامت نیوز: معاون آموزشی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه عطاری‌ها مکمل طب سنتی محسوب می شوند؛ گفت: عطاری‌ها داروخانه هایی هستند که داروهای گیاهی و جانوری را خوب می شناسند و وظیفه آنها توزیع دارو است نه درمان.

دکتر منصور کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طب سنتی بر مبنای اخلاط و مزاج‌های چهارگانه بیماری را تشخیص و درمان می کند، افزود: طب سنتی بهم خوردن تعادل اخلاط و مزاج های چهارگانه را مهمترین علت بروز بیماری بیان می کند و بر پایه آن طبیب را موظف می کند با تشخیص علت عدم تعادل، سلامتی را به بیمار برگرداند.

وی با بیان اینکه در طب سنتی فرد در حالت طبیعی باید یکی از مزاج‌های چهارگانه سرد ، گرم ، تر و خشک را داشته باشد گفت: در صورتی که یکی از مزاج ها دچار مشکل شود فرد بیمار شناخته می شود.

دکتر کشاورز همچنین با انتقاد از عملکرد غیرقانونی و غیرعلمی عطاری‌ها كه به حیطه درمان ورود می‌كنند، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از عطاری ها با فعالیت‌های غیر قانونی خود در درمان افراد آسیب های جدی به جایگاه طب سنتی وارد می کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر هیچ متخصص طب سنتی در عرصه درمان حضور ندارند؛ اظهار کرد: مردم باید منتظر باشند تا دانشجویان متخصص طب سنتی و داروسازی سنتی از این دانشکده فارغ التحصیل و جذب فعالیت های درمانی و خدماتی شوند.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر اقبال عمومی خوبی از طب سنتی در کل دنیا صورت گرفته است تصریح کرد: با توجه به اهمیت مشتری محور بودن سیستم پزشکی در دنیا ، سازمان بهداشت جهانی همه کشورها را موظف کرده که جایگاه طب سنتی را در نظام سلامت و بهداشت درمان خود تعریف کرد.

دکتر کشاورز در ادامه با اشاره به اینکه ایران جزء آخرین کشورهایی محسوب می شود که اساسنامه سازمان بهداشت جهانی را در زمینه طب سنتی عملی کرده است؛ خاطر نشان کرد: حدود 150 سال پیش این نوع طب، بهداشت و درمان جامعه را هدایت می کرد، ورود طب غربی به دلیل از خود بیگانگی و غرب زدگی افراد، طب سنتی بدون هیچ دلیل منطقی کنار رفت و به طب غربی بها داده شد.

دکتر کشاورز با تاکید بر اینکه طب سنتی علی رغم پیشرفت های بسیار زیاد همه نیازهای پزشکی را جوابگو نیست؛ گفت: تلاش می شود با تلفیق طب سنتی و مدرن، درمان قاطعی برای انواع بیماری ها پیدا کنیم تا به مهمترین هدف خود که ارائه خدمات بهتر و بیشتر به بیماران است، برسیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه نباید با افراط و تفریط در طب سنتی، طب رایج و مدرن را نادیده بگیریم، افزود: طب سنتی ضمن حرکت در مسیر متعادل خود وبازیافت صد در صدی خود هم همچنان نیازمند به طب مادر است و نباید با تضاد پل ارتباطی این دو علم را از بین ببریم.

معاون آموزشی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طب سنتی در سه مرحله بیماران را درمان می کند؛ اظهار کرد: تدبیر بالاغذیه یا اصلاح برنامه غذایی، تدبیر بالادویه (دارو درمانی) و اعمال یادآوری (مداخله دستی) سه مرحله اصلی درمان در این نوع طب به شمار می رود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه 70 درصد درمان های مرحله اول در طب سنتی پاسخگوی نیاز بیماران است گفت: در مرحله اول طبیب با تاکید بر اصل سلامت نگری افراد، شش اصل ضروری زندگی انسان، آب و هوا، تغذیه، خواب و بیداری، حرکت وسکون، تدبیر ورودی و خروجی مواد و اغراض نفسانی (حالات های روحی و روانی) بیماری را تشخیص و درمان می کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران مرحله دوم درمان در طب سنتی را دارو درمانی عنوان کرد و افزود: اصل اساسی در این مرحله این است که طبیب بیمار را با کمک داروهای گیاهی، معدنی، حیوانی و صنعتی و با در نظر گرفتن ملاک ها و معیارهای این نوع طب (مزاج و خلط) بیمار را درمان کند و تا زمانی که داروی مفرده جوابگو باشد از داروهای مرکب استفاده نکند.

معاون آموزشی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سومین مرحله درمان نیز تصریح کرد: در این مرحله طبیب در طب سنتی با استفاده از مداخله های دستی شامل حجامت، فصد (رگ زنی)، زالو درمانی، غمز (طب فشاری)، مشت و مال (ماساژ درمانی) و جراحی های لازم بیمار را درمان می کند.

دکتر کشاورز در پایان با انتقاد از زیاده روی برخی رسانه ها در برجسته سازی طب سنتی تصریح کرد: ما هم اکنون در تلاش هستیم با استفاده ازمنابع متعدد و متنوع، طب سنتی را بازیافت و بازسازی کنیم و تا زمانی که به مرحله ای جدید نرسیده ایم نباید روی آن تبلیغی صورت بگیرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha