سلامت نیوز: معاون سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: با استفاده از نرم‌افزار تخمین خسارت و بر اساس تعداد جمعیت هر محله و اطلاعات ممیزی ساختمانهای شهر تهران، شمار تلفات، مصدومان و پناه‌جویان احتمالی هر محله در زمان وقوع زلزله برآورد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عبدالله مظفری با بیان اینکه نقشه مدیریت بحران محلات تهران با استفاده از لایه‌های اطلاعاتی از مراکز بحران‌زدا نظیر بیمارستانها، مدارس و مساجد و مراکز بحران زا همچون پمپهای ‌بنزین، انبار‌های مواد شیمیایی و خطرناک و نیز، اطلاعات شریانهای حیاتی همچون محل عبور لوله‌های گاز و آب در سطح شهر تهران تهیه شده و در اختیار ستاد‌های مدیریت بحران مناطق شهر تهران قرار می‌گیرد گفت: تاکنون حدود 46 درصد از این پروژه به سرانجام رسیده و تلاش می‌شود تا بزودی نقشه‌های مدیریت بحران محلات شهر تهران تکمیل شود.

وی افزود: این نقشه‌ها برای 374 محله تهران به صورت مجزا تهیه می‌شود و در تهیه آنها به عمده ظرفیتهای اطلاعاتی موجود توجه شده و دست کم 20 سازمان و نهاد، اعم از سازمانهای زیرمجموعه شهرداری و سازمانهای مدیریت شهری مانند آب و برق و مخابرات در تهیه آن همکاری دارند.

به گفته مظفری، در تدوین این نقشه‌ها از اولین عکسهای هوایی شهر تهران در سال 1335 شمسی استفاده شده و با انطباق آن بر نقشه‌های رقومی جدید و انجام عملیات ژئو رفرنس، موقعیت بیش از 50 هزار میله قنات که بسیاری از آنها در حال حاضر زیر بافت مسکونی شهر مدفون هستند، مشخص شده است.

معاون سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه این مولفه‌ها یکی از ویژگیهای بی‌نظیر نقشه مدیریت محلات شهر تهران است و با اعلام اینکه در گذشته برای تهران فقط چند نقشه با تعداد معدودی لایه اطلاعاتی وجود داشت، یادآور شد: در این نقشه‌ها، میزان خسارات وارده به محله به صورت مجزا مورد تجزیه و تحلیل فنی قرار گرفته و محلهایی که در زمان بروز زلزله خسارت می‌بینند به صورت مکانی مشخص شده است.

مظفری افزود: با استفاده از نرم‌افزار تخمین خسارت و بر اساس تعداد جمعیت هر محله و اطلاعات ممیزی ساختمانهای شهر تهران، شمار تلفات، مصدومان و پناه‌جویان احتمالی هر محله در زمان وقوع زلزله برآورد شده است.

وی ادامه داد: با تهیه کامل این نقشه‌ها روند برنامه‌ریزی شهری به‌ویژه در حوزه مدیریت بحران، با تحولی جدی روبرو می‌شود و با توسعه این گونه نقشه‌ها، در آینده نزدیک اگر شهروندی بخواهد خانه‌ای بخرد، می‌تواند محل زندگی خود را با آگاهی کامل و در مکانی امن انتخاب کند.

مظفری خاطر‌نشان کرد: نقشه‌های مدیریت بحران محلات در مرحله نخست در اختیار ستادهای مدیریت بحران مناطق شهر تهران قرار می‌گیرد و در آینده این نقشه‌ها در برخی پارک‌های سطح تهران نصب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha