چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 33136
سلامت نیوز: سرپرست مرکز طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طب تسکینی طول عمر بیماران را افزایش نمی‌دهد، گفت: این روش با کاهش دردهای شدید بیماران سرطانی کیفیت زندگی آنها را افزایش و تحمل درد را برایشان آسانتر می‌کند.

دکتر علی محمد میر رییس بخش 2 جراحی عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجام اصول صحیح درمانی و دردهای غیرقابل کنترل بیماران سرطانی توسط متخصصان مربوطه را عملکرد طب تسکینی تعریف کرد و افزود: بیماران سرطانی که دردهای شدید، شکننده همراه با حالت تهوع و استفراغ‌های مکرر دارند با شیمی درمانی و رادیوتراپی تسکین نمی‌یابند، می‌توانند از طریق مراجعه به این مرکز شدت درد خود را کاهش دهند.

وی افزود: برخلاف تصور عموم طب تسکینی مختص بیمارانی که مراحل پایانی عمر خود را سپری می‌کنند نیست بلکه همه بیماران می‌توانند در همه مراحل درمانی که دردهای غیرقابل کنترل دارند به این مرکز مراجعه کنند.

دکتر میر در ادامه با بیان اینکه در طب تسکینی درمان قطعی و افزایش بقا وجود ندارد، گفت: ترس از رها شدن و تحمل دردهای طولانی مدت مهم ترین دغدغه بیماران سرطانی است که تلاش می‌شود با اقدامات درمانی و ارائه مشاوره به خانواده‌های این افراد میزان ذغدغه آنها را کاهش داد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه دارو درمانی و مشاوره درمانی را مهمترین راه‌های کنترل درد بیماران سرطانی عنوان و تصریح کرد: متخصصین تیم طب تسکینی تلاش می‌کنند درد بیماران مراجعه کننده را از طریق ارائه مشاوره‌های روانپزشکی و درمان‌های حمایتی نظیر تزریق داروهای مسکن و در دوزهای مختلف میزان درد آنها را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد تخت‌های این مرکز توسط بیماران اشغال شده است، گفت: لزوما این مرکز بیماران را در داخل درمان نمی‌کند و بسیاری از آنها با تجویز داروهای خاص به همراه شرح شیوه‌ی استفاده در منزل بستری می‌شوند.

سرپرست مرکز طب تسکینی بیمارستان امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه تمامی امکانات و تجهیزات درمانی لازم در این مرکز وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر متخصصان گوارش طب تسکینی، شیمی درمانی، پزشک عمومی، پرستار، رادیوتراپی و جراح در کنار سایر تیم‌های درمانی مشغول ارائه خدمت به بیماران است.

وی در ادامه عملکرد درمانی این مرکز را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: تلاش می‌شود با افزایش خدمات درمانی این مرکز، کیفیت زندگی بیماران را ارتقا و تحمل ادامه زندگی را برایشان آسان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کمبود بودجه و عدم وجود پزشکان فوق تخصص را مهمترین مشکل این مرکز عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بیشتر هزینه‌های درمانی و تجهیزاتی این مرکز از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود انتظار می‌رود مسئولان با افزایش بودجه‌های آن کمک بیشتری در جهت افزایش میزان خدمت رسانی به بیماران کنند.

دکتر میر در پایان با بیان اینکه طب تسکینی مختص بیماران سرطانی نیست، گفت: اکثر کشورهای پیشرفته دنیا این نوع مراکز را برای همه بیماریهای خاص راه اندازی کردند و امیدواریم با توجه به جایگاه و اهمیت این موضوع در علم پزشکی بتوانیم مراکز طب تسکینی را در مورد همه بیماریهای خاص راه اندازی کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha