در حالی که مدیران سازمان غذا و دارو از توزیع داروی جدید بیماران ام اس به منظور انجام مطالعات بالینی خبر داده بودند اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از قول مسئولان وزارت بهداشت عنوان داشته که برخی از این داروها به صورت قاچاق وارد داروخانه ها شده است.

سلامت نیوز : در حالی که مدیران سازمان غذا و دارو از توزیع داروی جدید بیماران ام اس به منظور انجام مطالعات بالینی خبر داده بودند اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از قول مسئولان وزارت بهداشت عنوان داشته که برخی از این داروها به صورت قاچاق وارد داروخانه ها شده است.
به گزارش مهر، توزیع داروی جدید بیماران ام اس در تعداد محدودی از داروخانه های خاص خبری بود که دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو آن را تایید کرده و عنوان داشته است که این کار به منظور انجام مطالعات بالینی دارو بر روی تعدادی از بیماران صورت گرفته است. از سوی دیگر دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اظهارنظری که از قول مسئولان وزارت بهداشت عنوان کرده است که ممکن است مقداری از این دارو به صورت قاچاق وارد داروخانه ها شده باشد.

این در حالی است که واردات داروهای خاص با تدابیر ویژه و تحت نظارت شدید مسئولان وزارت بهداشت وارد کشور می شود. یعنی نمی بایست باور داشت که داروهای خاص و هایتک بتواند از مسیرهای غیرقانونی و قاچاق وارد شوند. زیرا در این صورت، مصرف این داروها می تواند خطرناک باشد.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه ای که در سایت خانه ملت منتشر شده است، از قول مسئولان وزارت بهداشت عنوان داشته که " مسئولان وزارت بهداشت هیچ یک از مسائل مربوط به واردات دارو از آرژانتین که گفته می‌شود بدون مطالعات بالینی وارد کشور شده است را قبول ندارند و می گویند ممکن است مقداری دارو آن هم به دلیل قاچاق که به علت عدم نظارت کافی از چشم مسئولان دور مانده، در داروخانه‌ها وجود داشته باشد."
 
اما چندی قبل رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه همایش انجمن داروسازان به خبرنگاران گفته بود که "توزیع محدود داروی جدید ام اس به منظور انجام مطالعات بالینی انجام شده است."
 
اظهار نظر مقام ارشد سازمان غذا و دارو در مورد توزیع داروی جدید ام اس، به این معنا است که این دارو با نظارت مسئولان دارویی وزارت بهداشت وارد داروخانه ها شده و نمی تواند قاچاق باشد.
 
البته شیبانی به این مطلب هم اشاره کرده بود که مقدار داروی توزیع شده در سطح داروخانه ها بسیار ناچیز است.
 
این در حالی است که تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به واردات داروهای خاص واکنش نشان داده و خواستار نظارت شدیدتر وزارت بهداشت به واردات این قبیل داروها شده اند.
 
دکتر علی اصغر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت حق ندارد یک دارو را به منظور انجام مطالعات بالینی بر روی بیمار توزیع کند، گفته است که "مگر مردم موش آزمایشگاهی هستند که بخواهند دارو را روی آنها آزمایش کنند."
 
حسنی عنوان داشته است که "قرار بود بیماران داوطلب به صورت کتبی آمادگی خود را برای دریافت دارو آن هم به صورت رایگان اعلام کنند. نه اینکه بدون اطلاع قبلی، این دارو در سطح داروخانه ها عرضه شود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha