سلامت نیوز : مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: اکثریت افرادی که نیاز به خدمات بهداشت روان دارند از این خدمات محروم هستند و خدمات بهداشت روان به اندازه لازم در دسترس نیست.
 
عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت در حال حاضر گسترش مراکز خدمات بهداشت روان شهری است که تحت عنوان مراکز خدمات بهداشت روان مبتنی بر جامعه شناخته می‌شود.

وی افزود: تحقیقات ما و آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که اکثریت افرادی که نیاز به خدمات بهداشت روان دارند از این خدمات محروم هستند که البته این موضوع علل مختلفی دارد.

ناصحی تصریح کرد: یکی از علل این موضوع این است که خود بیماران برای دریافت این خدمات مراجعه نمی‌کنند. از دلایل مهم این موضوع وجود انگ برای بیماران روانی است، همچنین از دیگر علل محروم ماندن این افراد این است که خدمات بهداشت روان ما به اندازه لازم در دسترس نیست.

وی اضافه کرد: ارائه این خدمات نیازمند وجود روانپزشک، روانشناس، مراکز درمان سرپایی و بستری کافی است که متأسفانه تعداد آنها در کشور کم است و به علت کمبود این موارد اکثر افرادی که به خدمات بهداشت روان دارند این خدمات را دریافت نمی‌کنند.

ناصحی ادامه داد: برای حل این مشکل و با تحقیقاتی که در سطح کشور انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم. برای اینکه افراد بیشتری تحت خدمات بهداشت روان قرار گیرند نیاز به تأسیس مراکز بهداشت روان مبتنی بر جامعه داریم. این مراکز در سطح شهرها تأسیس می‌شود و دارای تیم درمانی کاملی هستند و خدمات را با فاصله و واسطه کمتری به مردم ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه دسترسی مردم به این خدمات آسان است تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد اگر این پروژه به خوبی انجام شود تعداد افراد بیشتری تحت مراقبت بهداشت روان قرار می‌گیرند و هزینه‌های این حوزه کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و از طرفی نیاز به بستری افراد کمتر می‌شود.

ناصحی یادآور شد: با این وجود از یک طرف مردم تحت خدمات بیشتری قرار می‌گیرند و از طرف دیگر هزینه‌های خدمات بهداشت روان کمتر می‌شود. تجربه این کار در کشورهای اروپایی انجام شده است لذا این کار یکی از اولویت‌های اصلی معاونت بهداشتی قرار دارد.

وی گفت: بر همین اساس یک مرکز در سال گذشته در تهران افتتاح شده و مشغول به کار است و مرکز دوم هم اخیرا کارهای اجرایی آن انجام شده و در تهران آماده افتتاح می‌شود.

ناصحی یادآور شد: الگوی دیگری در دست طراحی است که از اواخر امسال یا سال آینده در بقیه مناطق کشور راه‌اندازی می‌شود که در دوره پایلوت2 یا 3 منطقه در ابتدا تحت پوشش قرار می‌گیرند و سپس کشوری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha