سلامت نیوز : سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب هرساله می‌تواند آمار ابتلا به سرطان را تا 2.8 میلیون نفر در جهان کاهش دهد.

به گزارش ایسنا صندوق تحقیقات جهانی سرطان اعلام کرد شمار ابتلا به سرطان در کمتر از یک دهه گذشته پنج برابر شده و به 12 میلیون مورد در هر سال رسیده است و در کنار بیماری‌های مزمن دیگر مثل بیماری‌های قلبی، ریوی و دیابت به یکی از بزرگترین معضلات بهداشت جهانی تبدیل شده است.

در گزارشی در اجلاس سازمان ملل درباره بیماری‌های غیرواگیر، اعلام شد دولت‌ها در هر نسل تنها یک بار فرصت مقابله با موج سرطان و بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی را دارند.

متخصصان بهداشت جهانی می‌گویند بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر که شامل یک سوم سرطان‌های شایع نیز می‌شود با قطع مصرف الکل، پرهیز از سیگار، پیروی از رژیم غذایی سالم و تحرک بدنی تا حد زیادی قابل پیشگیری است. البته رسیدن به این هدف به کمک دولت‌ها نیاز دارد که با تبلیغات و نظارت بر صنعت غذا، تنباکو و نوشیدنی‌های الکلی می‌توان به آن نزدیک شد.

متاسفانه آگاهی‌های مردم در سطح جهان بسیار پایین است و بیشتر آنها هنوز نمی‌دانند فاکتورهایی مثل چاقی و مصرف سیگار باعث بروز بیماری سرطان می‌شود و در همین حال تبلیغات تلویزیونی به سمتی پیش می‌رود که مردم را از عادات سالم زندگی دور می‌کند.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های غیرواگیر مثل سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی سالانه جان 36 میلیون نفر را می‌گیرد که در طول 20 سال آینده این اپیدمی شتاب بیشتری خواهد گرفت و تا سال 2030 مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر به 52 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

برخلاف این تصور که بیماری‌های غیرواگیر مربوط به جوامع ثروتمند است به طور نامتناسبی جوامع فقیر را تحت تاثیر قرار داده است. بیش از 80 درصد مرگ ومیرها بر اثر بیماری‌های غیرواگیر در بین کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط است. در مورد سرطان از هر 12 میلیون مورد ابتلا به سرطان 7 میلیون مربوط به کشورهای پیشرفته است که روند آن نیز روبه افزایش است.

اجلاسی در خصوص عوامل تهدید کننده بهداشت جهانی در 19 و 20 سپتامبر توسط سازمان ملل در نیویورک تشکیل خواهد شد. نشستی با این گستردگی برای دومین بار است که تشکیل می‌شود اولین نشست از این نوع در یک دهه گذشته تشکیل شد که موضوع آن مبارزه با اچ آی وی بود.

به گفته برگزار کنندگان احتمال عدم موفقیت این اجلاس با حضور کشورهای ثروتمندی مثل آمریکا، کشورهای اروپایی و ژاپن و عدم همکاری آنها برای کاهش بار این بیماری‌ها وجود دارد. می‌توان گفت مشکل اصلی رسیدن به راه حل‌های جدید نیست بلکه اجرای دانسته‌هایی است که از قبل می دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha