سلامت نیوز : عضو انجمن گوش، گلو و بینی ایران گفت: حدوداً تا یک هفته بعد از شکستگی بینی جااندازی آن امکانپذیر است و بعد از این مدت ممکن است بینی شکسته در همان حالت جوش بخورد و برای اصلاح آن نیاز به جراحی پلاستیک باشد.
 
ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با فارس، درباره شکستگی بینی و زمان و نحوه جا اندازی آن اظهار داشت: به دلیل اینکه بینی برجسته ترین قسمت صورت است، بیشتر از سایر اجزای صورت در معرض ضربه قرار دارد و لذا شایعترین شکستگی در صورت شکستگی استخون بینی است.
 
وی با بیان اینکه بسته به شدت ضربه وارده و جهت آن، شکستگی بینی ممکن است منفرد، متعدد، بدون جابجایی یا همراه جابه‌جایی باشد افزود: علائم شکستگی بینی به صورت تورم، کبودی و تغییر شکل ظاهری بینی است که تشخیص قطعی آن بر مبنای معاینه بالینی است.

رزم‌پا تصریح کرد: هر چند عکس رادیولوژی در مواردی کمک کننده است اما تشخیص شکستگی بینی بر مبنای معاینه بالینی است.

وی ادامه داد: جااندازی شکستگی بینی هم با بی حسی موضعی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است. بعد از جااندازی به مدت یک هفته روی بینی قالب طبی قرار می‌گیرد که نقش آن محافظت در برابر ضربات ناخواسته است.

رزم‌پا با بیان اینکه بعداز جااندازی در مواردی نیازی به استفاده از تامپون بینی خواهد بود یادآور شد: حدوداً تا یک هفته بعد از شکستگی جااندازی بینی آن امکانپذیر است و بعد از این مدت ممکن است بینی شکسته در همان حالت جوش بخورد و برای اصلاح آن نیاز به جراحی پلاستیک بینی باشد.

وی گفت: چنانچه کمتر از 4 ساعت از شکستگی گذشته باشد، می‌توان شکستگی را جا انداخت ولی اگر بیمار بعد از آن مراجعه کند بهتر است 5 - 4 روز بعد جا اندازی صورت گیرد تا در این فاصله تورم بینی بیمار کمتر شده باشد.
 
رزم‌پا خاطرنشان کرد: در مواردی ممکن است ضربه وارده آن قدر شدید نباشد که باعث شکستگی شود اما باعث تجمع خون در زیر مخاط تیغه بینی شود و این امر باعث انسداد تنفسی از یک یا دو طرف بینی شود. چنانچه به این مشکل توجهی نشود باعث ازبین رفتن غضروف تیغه بینی می‌شود و در نتیجه شکل ظاهری بینی اصطلاحاً «‏زین اسبی» می‌شود.
 
وی اضافه کرد: لذا چنانچه بعد از وارد آمدن ضربه به بینی، تنفس از یک یا هر دو سوراخ بینی مشکل شد، حتماً باید به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha