مادرانی كه به اندازه كافی انرژی دریافت نمی كنند، در معرض خطر زایمان نوزادان كم وزن و كوتاه قد قرار دارند و موفقیت آنان در تداوم شیردهی كمتر است.

سلامت نیوز : مادرانی كه به اندازه كافی انرژی دریافت نمی كنند، در معرض خطر زایمان نوزادان كم وزن و كوتاه قد قرار دارند و موفقیت آنان در تداوم شیردهی كمتر است.
انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر اعلام كرد: اگر مادران در دوران بارداری افزایش وزن مناسب نداشته باشند، روابط عاطفی بین مادر و شیرخوار در بدو تولد و دو سال اول زندگی با اشكال و به سختی برقرار می شود.
بنابراین گزارش،‌ استفاده از منابع دارای ملح و روی باعث افزایش وزن زمان تولد نوزاد می شود و اجرای یك برنامه غذایی متعادل و متنوع با استفاده از گروه های مختلف غذایی می تواند تمام نیاز های تغذیه ای مادر و جنین را تأمین كند به جز نیاز به آهن و اسیدفولیك كه باید از طریق دریافت مكمل های آن جبران شود.
این گزارش می افزاید: در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون مادر و رشد جنین و جفت، نیاز به آهن و اسید فولیك افزایش می یابد لذا اهمیت دریافت این مكمل ها در پیشگیری از كم خونی، ضعف و ناتوانی مادر، زایمان زودرس و نقص سیستم عصبی جنین بوده و موجب تكامل و مقاومت سیستم ایمنی او می شود.
این گزارش حاكیست، بارداری های مكرر به خصوص با فواصل كم و در سنین پایین ذخائر آهن بدن مادر را كاهش می دهد و زنان بارداری كه سابقه كم خونی فقر آهن ندارند می توانند از زمان شروع حاملگی، حتی از 2 تا 3 ماه قبل از باردارشدن، روزانه یك قرص اسید فولیك و از پایان ماه چهارم تا چهار ماه پس از زایمان روزانه یك عدد قرص آهن مصرف كنند تا از بروز عوارض ذكر شده پیشگیری شود.
بنابر اعلام انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، استفاده از نمك یددار به میزان لازم در دوران بارداری،‌ احتمال سقط خود به خود را كاهش داده و در هوش،‌ شنوایی و بینایی نوزاد تاثیر گذار خواهد بود.
بر اساس این گزارش، استفاده از ویتامین D برای جذب كلسیم از روده ها ضروری است كه در دوران بارداری با مصرف مكمل های حاوی این ویتامین و یا در معرض نور خورشید قرار گرفتن،‌ تامین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha