سلامت نیوز : بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، از زمان بحران مالی سال  2008 به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از کشور های در حال توسعه نیاز دارند میزان  5/ 1 درصد مازاد تولید ناخالص داخلی  فعلی خود را برای دستیابی به آرمان های توسعه هزاره سرمایه گذاری نمایند.

در این گزارش آمده است اگرچه از سال 2000 که آرمان ها ی توسعه هزاره معرفی شدند حمایت کشورهای کمک کننده افزایش چشمگیر داشته است، اما با این وجود این کمک ها از ارقام توافق شده کمتر است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل جمعه در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیو یورک ضمن معرفی گزارش " گروه کاری آرمان های توسعه هزاره ملل متحد" گفت این گزارش از جامعه بین المللی و ذی نفعان می خواهد برای به رسمیت شناختن توان بالقوه مشارکت جهانی برای توسعه، تلاش های خود را تشدید نمایند. وی افزود در این راستا منافع زیاد و به همان نسبت پاداش ها نیزافزون خواهد بود.

گزارش سازمان ملل نسبت به حمایت های تجاری در پاسخ به رشد کند اقتصادی هشدار    می دهد وآن را اقدامی در راستای ضربه به خود می داند که موجب صدمه به کشورهای فقیر می شود.

این گزارش می افزاید کمک های مستقیم توسعه ای از کشور های کمک کننده سنتی از سال 2000 دو برابر شده و به مبلغ 129 میلیارد دلار در سال 2010 رسید. اما در 2010 مجموع این رقم هنوز 21 میلیارد دلارکمتر ازمبلغی است که گروه 8  در اجلاس خود در گلن ایگل در 2005تعهد نمود و همچنان کمتر از نیمی ازکل مبلغ هدف دیرینه یعنی 7 / 0 درصد درآمد ناخالص ملی کشور های کمک کننده سنتی است.


شایان ذکر است رهبران جهان از تقریبا تمامی کشور ها که در سال 2000در اجلاس  مجمع عمومی با عنوان اجلاس هزاره شرکت کرده بودند، اعلامیه هزاره ملل متحد را به تصویب رساندند، سندی که  8 آرمان بلند پروازانه از آن بر گرفته شد. سال 2015 به عنوان سال هدف برای دستیابی به این آرمان های توسعه هزاره در نظر گرفته شده که عبارتند از: ریشه کنی گرسنگی و فقر شدید،محقق ساختن  آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای  برابری جنسیتی وتوانمند سازی زنان ، کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران ،جلوگیری از گسترش بیماری ایدز، مالاریا و سایر بیماری ها، حصول اطمینان  از پایداری محیط زیست وایجاد مشارکتی جهانی برای توسعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha