آسمان آبی تهران سال هاست به رنگ خاكستری درآمده و دود و گرد و غبار جایگزین آبی آسمان و ستاره‌های بی‌شمار تهران شده‌اند. این در حالی است كه به گفته كارشناسان آلودگی هوای تهران 5 سال از عمر تهرانی‌ها كم كرده است.

سلامت نیوز : آسمان آبی تهران سال هاست به رنگ خاكستری درآمده و دود و گرد و غبار جایگزین آبی آسمان و ستاره‌های بی‌شمار تهران شده‌اند. این در حالی است كه به گفته كارشناسان آلودگی هوای تهران 5 سال از عمر تهرانی‌ها كم كرده است.

اما نكته مهم در این ماجرا این است كه در خصوص توزیع آلودگی هوا عدالت به خوبی در تهران رعایت می‌شود و همه شهروندان پایتخت از مدیران ارشد تا افراد عادی و از اهالی شمال شهر‌تا ‌ساكنان جنوب شهر همه سهم یكسانی از آلودگی هوا دارند. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با بیان این نكته كه تقریبا همه جای تهران آلوده است و در همه نقاط شهر آلودگی وجود دارد،‌گفت: از این نظر تفاوتی بین شمال شهر و جنوب شهر وجود ندارد و تقریبا همه شهروندان به یك نسبت در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

دكتر یوسف رشیدی با اشاره به اینكه به دلیل آلودگی هوا كوه‌های شمال تهران به عنوان چشم‌انداز زیبای پایتخت دیگر به راحتی دیده نمی‌شود، اظهار كرد: در ساعات شب نیز به همین دلیل ستارگان آسمان تهران كمتر دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد ستار‌ه‌های درخشان پایتخت فروغ گذشته خود را از دست داده و كم فروغ شده‌اند.

 رشیدی با بیان اینكه تا همین چند سال پیش آسمان تهران پر از ستاره بود و وجود انبوه ستار‌ه‌ها در آسمان شهرمان از ویژگی‌های پایتخت از گذشته تا كنون بوده، تصریح كرد: امروزه به دلیل آلودگی هوا، تهران‌یكی از كم ستاره‌ترین آسمان‌ها را در بین كلان‌شهرهای دنیا دارد.

وی با انتقاد از كوتاهی در زمینه اجرای قوانین و مقررات مربوط به كاهش آلودگی هوا گفت: متاسفانه تلمباری از قوانین اجرا نشده و كلكسیونی از مقررات عملی نشده در این زمینه در كشور وجود دارد كه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. رشیدی با تاكید بر اینكه مهم‌ترین مشكل آلودگی هوا این است كه اجرای قانون به شكل یك اولویت اصلی در كشورمان در نیامده، اضافه كرد: البته تا وقتی قوانین و مقررات مورد كم توجهی قرار بگیرد وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

 وی علت بسیاری از مرگ و میرهای ناگهانی از جمله «ایست قلبی» را آلودگی هوا از جمله ذرات معلق موجود در هوا دانست و اظهار كرد: تا فردی فوت می‌كند می‌گویند ایست قلبی در صورتی كه اگر منشایابی دقیق از دلایل مرگ و میرها صورت بگیرد باید بگوییم ایست قلبی به چه دلیل اتفاق افتاده است. رشیدی خسارات آلودگی هوا در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی را بسیار گسترده دانست و تصریح كرد: انبوه امراض قلبی و ریوی و انواع سرطان‌های ناشی از آلودگی هوا ‌آسیب‌های جبران ناپذیر بر سرمایه‌های انسانی بر جای می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha