سلامت نیوز : یك متخصص پوست و مو با بیان اینكه جوش غرور در اكثر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد و افراد تنها در صورتی كه اصول بهداشتی را رعایت كنند و جوش‌های خود را دستكاری نكنند، دوره‌ بیماری طی می‌شود، گفت: دستكاری جوش‌ها پروسه درمان را 10 تا20 سال طولانی‌تر می‌كند.

دكتر همایون مژدهی آذر در گفت وگو با ایسنا، درباره آكنه اظهار كرد: بیماری جوش غرور جوانی یا آكنه یكی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و به طور كلی بیماری‌های انسان است كه معمولا از بلوغ شروع می‌شود و تا حدود 30 یا 40 سالگی از اوج خود فروكش می‌كند و معمولا در سنین بالاتر خود به خود محو می‌شود.

وی ادامه داد: زمینه این بیماری معمولا در كسانی وجود دارد كه پوست چرب دارند. ولی عواملی چون استرس‌های محیطی، كرم‌ها و لوازم آرایشی كه به پوست مالیده می‌شود، ‌تغییرات هورمونی، نامنظمی‌های عادت ماهانه در زنان، كیست‌های تخمدان، بارداری، داروهای مختلف از جمله داروهای بارداری و كورتون‌ها، مصرف بعضی از غذاها و برخی عوامل دیگر در تشدید و یا بهتر شدن این ضایعات دخالت دارند.

مژدهی آذر در پاسخ به این پرسش كه آیا نوع تغذیه به عنوان مثال استفاده از مواد غذایی بسیار شیرین چون شكلات‌ها می‌توانند فاكتور موثری در بروز آكنه باشند، اظهار كرد: تغذیه در اینجا از اهمیت كمتری برخوردار است اما فاكتورهای دیگر رایج‌تر هستند.

این متخصص پوست و مو، دستكاری‌های جوش با دست یا وسایلی مانند بند انداختن، بخور دادن و مانند آن را باعث تشدید ضایعات دانست و گفت: جوش غرور در اكثر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد و افراد تنها در صورتی كه اصول بهداشتی را رعایت كنند و جوش‌های خود را دستكاری نكنند، دوره‌ بیماری طی شده و خود به خود بهبود می‌یابد.

مژدهی آذر دستكاری جوش‌ها را بسیار مورد اهمیت عنوان كرد و گفت: اهمیت این موضوع تا جایی است كه باعث می‌شود درمان جوش شما 10 سال یا 20 سال بیشتر طول بكشد.

وی افزود: اما در بعضی مواقع كه سیر این بیماری متفاوت است و یا جوش‌ها ماهیت تهاجمی‌تر و تخریب كننده‌تری دارند نیاز به دخالت طبی پیدا می‌شود.

این متخصص پوست و مو در این باره توضیح داد: این سیر طبیعی در 90 درصد افراد طی می‌شود مگر اینكه مشكلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال زنی كه 40 ساله است اما هنوز صورتش جوش می‌زند، شاید كیست تخمدان یا استرس شدید داشته باشد و یا موارد دیگری كه جزو استثنائاتی است كه در سنین بالاتر وجود دارد.

این متخصص پوست و مو، هدف از درمان و دخالت پزشك در این مواقع را بر جای نماندن ضایعات ناشی از آكنه بر روی پوست عنوان كرد و گفت: آكنه گاهی باعث بدشكلی‌ها و بدفرمی‌هایی بر روی پوست می‌شود كه ممكن است به طور طبیعی پس از بهبود، خود آكنه هم برطرف نشوند. بویژه این كه این بیماری معمولا در سنی بروز پیدا می‌كند كه در روحیه، اعتماد به نفس و شكل‌گیری شخصیت فرد دخالت می‌كند.

مژدهی آذر درباره زمان شروع پروسه درمان آكنه اظهار كرد: پس از درمان مناسب ضایعات، پزشك شروع به درمان آثار به جای مانده از ضایعات می‌نماید كه برای این كار از داروها و موارد مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به لیزر، میكرو درم ابریژن و درم ابریژن اشاره كرد در نهایت می‌توان از روش‌های جراحی هم برای درمان جای زخم‌ها بهره گرفت.

این متخصص پوست و مو همچنین با بیان این مطلب كه اكنون در دنیا ضدآفتاب‌ها یكی از شایع‌ترین علل بروز جوش‌های غرور هستند، گفت: همه افراد باید از ضدآفتاب‌های متناسب با پوست خود استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha