سلامت نیوز : رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران درباره علائم مسمومیت‌های مزمن دارویی گفت: تیك‌های حركتی، لرزش، اختلال در بلع غذا، واكنش به گرما، بی‌حسی‌های پوستی و احساس درد در اندام‌ها از جمله تظاهرات مسمومیت‌های مزمن هستند.

دكتر محمد عبداللهی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: علائم مسمومیت‌های مزمن در مبتلایان به بیماری‌های متابولیك، عفونی، ژنتیكی و مانند آن كه دارو مصرف می‌كنند، سخت‌تر قابل تشخیص است.

وی با بیان این مطلب كه اكنون پزشكان متخصصی كه بتوانند بیماری‌های ناشی از مصرف داروها را تشخیص داده و درمان كنند در كشور نداریم، گفت: وجود چنین پزشكانی با توجه به گسترش مصرف و تنوع داروها نیاز است. افرادی كه با علم ‌سم شناسی و داروسازی آشنا هستند از این علائم آگاه هستند. اما اگر اطلاعات دارویی پزشك كافی نباشد ممكن است آن عامل شناسایی نشود.

رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیت‌های ایران ادامه داد: ضرورت وجود چنین متخصصانی در هر كشوری به اندازه‌ای است كه رشته جدیدی در دنیا برای تشخیص و درمان بیماری‌های ناشی از دارو راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه درباره مسمومیت‌های حاد نیز عنوان كرد: این دسته از مسمومیت‌ها عوارض سنگین‌تری دارند كه به دنبال مصرف اشتباه و یا به عمد دارو اتفاق می‌افتند.

دكتر عبداللهی افزود: البته این بیماران عمدتا به بخش مسمومیت بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند و در آنجا متخصصان سم شناسی دارویی حضور دارند كه می‌توانند آن را تشخیص داده و پاد زهر آن را برای درمان به كار گیرند و مسمومیت را كنترل كنند.

وی ضمن تاكید بر اینكه ضروری است مراكز سم شناسی را با توجه به گسترش استفاده از داروها، وسعت دهیم، افزود: البته اخیرا علاوه بر بیمارستان‌های لقمان و بهارلو، بخش مسمومیت بیمارستان‌های خصوصی هم فعال شده‌اند.

رئیس انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران اضافه كرد: البته این مراكز درمانی با توجه به جمعیت تهران كافی نبوده و نمی‌توانند جوابگوی این حجم از مراجعان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha