مریم طباطباییان با اشاره به اینکه اصفهان برای چندمین سال رتبه اول ثبت سرطان در کشور را داشته است، اظهار کرد: افزایش آمار سرطان‌ها در استان اصفهان به دلیل پوشش ناقص ثبت سرطان در نقاط دیگر کشور است.

سلامت نیوز : مدیر ارشد برنامه کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرطان سینه به دلایل نامعلوم در منطقه خاورمیانه شایع‌تر است و سن ابتلا به آن نیز پایین‌تر از سایر نقاط جهان است.

مریم طباطباییان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اصفهان برای چندمین سال رتبه اول ثبت سرطان در کشور را داشته است، اظهار کرد: افزایش آمار سرطان‌ها در استان اصفهان به دلیل پوشش ناقص ثبت سرطان در نقاط دیگر کشور است.

وی با بیان اینکه دلایل اصلی ابتلا به سرطان پستان همچنان ناشناخته است، افزود: افزایش سن ازدواج، عدم شیردهی، مصرف مدت طولانی داروهای ضد بارداری و مصرف داروهای هورمونی برای درمان برخی بیماری‌ها که هم اکنون بسیار شایع شده است از فاکتورهای افزایش سرطان پستان در کشور است.

این متخصص جراحی پستان با اشاره به تاثیر قابل توجه زایمان‌های بالای 30 سالگی بر روند افزایش سرطان پستان در جامعه گفت: افزایش سن ازدواج و درنتیجه افزایش سن بارداری در کشور از دلایل ابتلا به سرطان پستان است.

طباطبایی با بیان اینکه اطلاع رسانی در سالهای اخیر موجب شده زنان توجه بیشتری به مقوله سرطان پستان داشته باشند، تصریح کرد: بیماران در سالهای قبل ترجیح می‌دادند کمتر از بیماری خود مطلع شوند، اما در سالهای اخیر مراجعه برای معاینات غربالگری افزایش یافته است و برخلاف سالهای گذشته موارد بیشتری از بیماران سرطانی دیده می‌شوند که در زمان مراجعه برای درمان، تومورهای کوچک سرطانی دارند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته تاسیس واحدهای رادیولوژی در استان اصفهان کمک موثری در تشخیص به موقع سرطان پستان داشته است، بیان کرد: ضایعاتی که توسط جراح قابل لمس نیستند و در ماموگرافی تشخیص داده نمی‌شود با انجام رادیولوژی قابل تشخیص است و تشخیص تومورهای کوچک به درمان بیماری کمک می‌کند.

مدیر ارشد برنامه کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان افزایش آگاهی مردم و پیشرفت تکنولوژی در پنج سال گذشته در استان اصفهان اضافه کرد: اگرچه این تغییرات خوشایند است، اما برای رسیدن به شرایط مطلوب باید تلاش بیشتری در سطح جامعه صورت گیرد.

طباطباییان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 10 درصد زنان در استان اصفهان تحت پوشش غربالگری سرطان پستان هستند، خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان به وضعیت مطلوبی در این حوزه رسید که 70 درصد بانوان این غربالگری را انجام دهند، تجهیزات کافی برای مراجعه کنندگان در استان فراهم شود و سیستم پاسخگوی آماده و متخصص وجود داشته باشد.

وی اذعان کرد: درحال حاضر60 درصد از زنان از روش‌های تشخیص ضایعات، زمان مراجعه برای غربالگری آگاهی ندارند و حتی در صورت مشاهده ضایعه در پستان قادر به انتخاب متخصص مربوط نیستند.

این جراح عمومی با اشاره به نبود تجهیزات کافی برای تشخیص سرطان پستان در استان اصفهان ادامه داد: هم اکنون دستگاه ماموگرافی تقریبا 40 درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد و به دلیل عدم مراجعه 90 درصد از زنان استان برای انجام معاینات غربالگری این تعداد کافی به نظر می‌رسد.

طباطبائیان اظهارکرد: با افزایش آگاهی جامعه و با بیشتر شدن تعداد مراجعان تقریبا دوبرابر تعداد فعلی به دستگاه ماموگرافی نیاز است و حتما با کمبود متخصص رادیولوژی مواجه خواهیم شد چون در حال حاضر تقریبا تمام رادیولوژیست‌ها دستگاه ماموگرافی دارند که جوابگوی نیاز استان اصفهان نیست.

وی با اشاره به اینکه ماماها، پزشکان عمومی و حتی برخی از متخصصان توانایی تفسیر نتایج ماموگرافی و راهنمایی بیمار را ندارند، افزود: بسیاری از این افراد دوره‌های لازم در زمینه سرطان پستان را طی نکرده‌اند و توانایی تشخیص صحیح علایم خطرساز و بی‌خطر را ندارند.

این متخصص جراحی عمومی با اشاره به اینکه از 10 درصد مراجعه کنندگان به فعالان حیطه سلامت در استان اصفهان نیمی به اشتباه راهنمایی می‌شوند، گفت: با وجود اهمیت برخی از خانم‌ها و انجام ماموگرافی متاسفانه در مراجعه به پزشک و یا ماما برخلاف وجود یک توده سرطانی در عکس ماموگرافی، پزشک و یا ماما قادر به تشخیص آن نیستند.

وی با اشاره به وجود ضعف در هر سه سطح غربالگری سرطان پستان تصریح کرد: تا چند سال گذشته به دلیل کمبود پزشک در کشور تنها هدف تحویل پزشک به جامعه بود، اما اکنون نیاز به تحصصی شدن پزشکان وجود دارد که با گذشت زمان امکان پذیر است.

طباطبائیان با اشاره به سیر صعودی رشد سرطان پستان در تمام نقاط جهان اذعان کرد: پیشگیری از سرطان پستان امکان پذیر نیست اما تشخیص زودهنگام آن موجب انجام بهترین درمان، افزایش طول عمر و ارتقا کیفیت زندگی می‌شود.

وی متوسط سایز تومور در استان اصفهان را در زمان مراجعه پنج تا هفت سانتی‌متر عنوان کرد و ادامه داد: تمام زنان باید ماهانه غربالگری پستان را انجام دهند و در صورت مشاهده هرگونه ضایعه تشخیص را بر عهده پزشک بگذارند.

این متخصص جراحی پستان با اشاره به اینکه در اکثر مراجعین به طور متوسط از زمان کشف ضایعه در پستان تا مراجعه به متخصص شش ماه فاصله وجود دارد، افزود: رشد تومور موجب پراکنده شدن سرطان به سایر بخش‌های بدن می‌شود و در بسیاری از موارد امکان درمان مناسب از بیمار گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha