شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 33207
سلامت نیوز: مصرف خودسرانه یا استفاده بیشتر از اندازه داروهای كورتونی در بیماران دیابتی باعث افزایش فشار خون و سركوب تولید كورتون طبیعی در بدن و بروز عوارض استخوانی و قند خون می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازسایت دانستنیهای پزشكی مطالعات محققان نشان داده است داروی كورتون به علت خاصیت ضد التهابی كه دارد می تواند درد والتهاب را در هر نقطه ای از بدن كاهش دهد اما به علت اینكه درد و التهاب به علل گوناگون ایجاد می شود و باید علت اصلی بیماری درمان شود ، مصرف آنها و به كارگرفتن این دارو مانند آچار فرانسه در علم پزشكی افزایش یافته است .

محققان می گویند:عوارض داروهای كورتونی به میزان ومدت مصرف آنها بستگی دارد وهر چه مقدار و مدت درمان بیشتر باشد عوارض آن بیشتر خواهد شد .

بعضی افراد برای افزایش وزن از تركیبات كورتن دار استفاده می كنند كه این داروها در آنها باعث احتباس آب و نمك در بدن شده و در نتیجه افزایش وزن را موجب می شود.

داروهای كورتونی شامل تعداد زیادی از داروها مثل پردنیزولون ، بتامتازون ، دگزامتازون ، متیل پردنیزلون ، تریامسینولون ، هیدروكورتیزون و كلوبتازول و ... می شود ، اما منجر به وابستگی و ایجاد عوارض متعدد می شود .

پوكی استخوان ، چاقی ، تورم ، مشكلات چشمی ، اختلال حافظه ، قرمزی پوست ، افزایش چربی بدن ، تحلیل رفتن عضلات ، بی نظمی ضربان قلب ، سردرد و سرگیجه ، عصبانیت و افسردگی ، جوش و رشد موهای زائد، افزایش فشارخون از دیگر عوارض استفاده طولانی مدت از این داروهاست.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha