شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 33209
سلامت نیوز: سازمان بهداشت جهانی و صندوق كودكان سازمان ملل متحد ( یونیسف ) اعلام كردند: تعداد مرگ و میر كودكان زیر پنج سال در سال 2010 به 6/7 میلیون نفر در سال كاهش یافت. این میزان در سال 1990، 12 میلیون نفر بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تایم او ایندیا، در گزارش سالانه این دو سازمان در مورد مرگ و میر كودكان آمده است كه نسبت به یك دهه قبل سالانه 12 هزار كودك زیر پنج سال كمتر از سال قبل جان خود را از دست داده اند.

آنتونی لیك مدیر اجرایی صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف) با انتشار بیانیه ای گفت :حتی در منطقه آفریقایی و صحرا كه میزان مرگ و میر كودكان در آنجا بسیار زیاد است میزان این بهبود در دهه گذشته دو برابر شده است.

وی این بهبود را نشانه ای از پیشرفت حتی فقیرترین مناطق جهان دانست و گفت : با وجود این پیشرفت، بیش از 21 هزار كودك هر ساله بر اثر عوامل قابل پیشگیری جان خود رااز دست می دهند.

به گفته لیك ، با تمركز بر سرمایه گذاری های عمده تر بر روی جوامع محروم می توان سریعتر و كم هزینه تر، جان كودكان بیشتری را نجات داد.
بین سالهای 1990 تا 2010 تعداد سالانه مرگ و میر كودكان زیر پنج سال در سال 2010در هر 1000 تولد به 57 نفر كاهش یافته است این میزان در سال 1990، 88 نفر در هر 1000 تولد بود.

با این حال، این پیشرفت در كاهش میزان مرگ و میر كودكان برای رسیدن به هدف سازمان ملل در سال 2000 مبنی بر كاهش مرگ و میر كودكان به دو سوم تا سال 2015 كافی نخواهد بود.

از این رو یونیسف و سازمان ملل خواهان بودجه بیشتری برای نیل به این هدف هستند.

سیرالئون، نیجر،مالاوی، لیبریا و تیمورشرقی پنج كشوری هستند بهبود قابل توجهی در كاهش مرگ و میر كودكان در دهه گذشته داشته اند.

حدود نیمی از مرگ و میر كودكان زیر پنج سال جهان در سال 2010 فقط در پنج كشور هند، نیجریه، جمهوری دموكراتیك كنگو، پاكستان و چین روی داد.

بر اساس این گزارش بیش از 40 درصد مرگ و میر كودكان زیرپنج سال در ماههای نخست زندگی و بیش از 70 درصد در پنج سال نخست عمر روی می دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha