سلامت نیوز: رییس كل سازمان نظام پرستاری اعلام كرد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، سالانه به حدود یك هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، غضنفر میرزابیگی افزود: برآورد برخی افراد مبنی بر لزوم اختصاص دو هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای این قانون صحیح نیست و البته برای ارتقای كیفیت خدمات پرستاری و رفع تبعیض در پرداخت ها، دولت و بیمه ها باید این هزینه را متقبل شوند.

وی اظهار داشت: برخی افراد بر اساس اطلاعات كارشناسی خود كه در رسانه ها نیز مطرح شده، بودجه لازم برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را دو هزار و 500 میلیارد تومان ارزیابی كرده اند در حالی كه این طور نیست.

میرزابیگی تاكید كرد برآوردهای سازمان نظام پرستاری نشان می دهد بر اساس موجودی فعلی كه پرستار دریافت می كند سالانه معادل هزار و 200 میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیاز داریم.

ربیس كل سازمان نظام پرستاری یادآور شد قرار نیست حقوق پرستاران به صورت دولتی اضافه شود زیرا یك میلیون تومان حقوق پرستاران چیزی نیست كه دولت پرداخت كند، بلكه ما كارانه دریافتی را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری قرار دادیم و بر اساس جلسات كارشناسی مشترك با متخصصان اقتصاد بهداشت، كارشناسان بیمه و سازمان نظام پرستاری به این توافق رسیدیم كه حدود یك میلیون تومان به دریافتی فعلی پرستاران در قالب حق كارانه اضافه شود.

وی تصریح كرد اگر برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، یكصد هزار پرستار از یك میلیون تومان دریافتی حق كارانه برخوردار شوند این رقم در یكسال معادل یك هزار و 200 میلیارد تومان است و البته پرداخت این رقم ارزش مزایای مهمی كه از اجرای این قانون عاید مردم می كند را دارد.

میرزابیگی گفت: پرداخت رقم كارشناسی شده برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سوی بیمه ها و دولت برای مردمی كه مایل به دریافت ارایه خدمات پرستاری صحیح، علمی و موثر هستند رقم بالایی نیست.

رییس كل سازمان نظام پرستاری افزود: نمی توان از وضع پرستاری یا وضعیت ارائه خدمات در اورژانس ها ناراضی بود اما برای افزایش انگیزه خدمتی پرستاران تلاشی انجام نداد.

وی تاكید كرد باید قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای ارتقای كیفیت خدمات پرستاری و جلب رضایتمندی مردمی اجرا شود و به این منظور باید بیمه ها وارد صحنه عمل شوند و بخشی از هزینه ها را تقبل كنند.

وی خاطرنشان كرد اكنون بحث تعیین تعرفه های گروه های مختلف نظام سلامت جا افتاده است و همان گونه كه مشاهده می كنیم شورای عالی بیمه، سرانه یا حق ویزیت بخش دولتی و خصوصی را به صورت سالیانه تعریف و تعیین می كند اما از آنجایی كه این بحث در پرستاری جدید است كمی با مقاومت مواجه می شود كه باید این دیدگاه اصلاح شود.

میرزابیگی تصریح كرد به نمایندگی از جامعه پرستاری كشور اعلام می كنم نظام كارانه فعلی به شدت تبعیض آمیز است و یا باید بساط آن به كلی از كشور برچیده شود و رابطه اقتصادی صحیح و عادلانه ای بین تیم نظام سلامت و مردم تعریف شود.

وی تاكید كرد: اگر مبنای پرداختی ها در اعضای تیم نظام سلامت بر اساس كارانه است باید كارانه بسیار عادلانه و منصفانه برای گروه پرستاری نیز تعریف شود.

رییس كل سازمان نظام پرستاری یادآور شد البته ما بنا نداریم گروه پرستاری را با سایر گروه ها مقایسه كنیم زیرا همه ما جزو تیم نظام سلامت كشور هستیم و برای خدمت رسانی مناسب به مردم عزیزمان تلاش می كنیم. بنابراین نباید بهانه ای برای اختلاف و تبعیض وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد حتی وزیر بهداشت نیز بارها به تبعیض آمیز و ناعادلانه بودن نظام پرداخت بین اعضای تیم سلامت اذعان داشته است.

میرزابیگی اظهار داشت: خوشبختانه وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نظر مثبت دارند و ما آماده همكاری و ارائه نظرات به سایر متولیان نظیر شركت های بیمه گر و به ویژه شورای عالی بیمه هستیم تا با همكاری مشترك بتوانیم مسئله تعرفه های پرستاری را حل كنیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha