مصرف خود سرانه داروهای نیروزا، انرژی زا بدون توجه به عوارض خطرناك وگاهی مرگ آور آن به طور معمول درمیان افراد سالم و جوانان رخ می دهد.

دكتر كمال هادیانی متخصص اورولوژی درگفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت:‌ در ادامه مصرف خودسرانه داروهای استروئیدی به ویژه درمیان ورزشكاران، یك وزنه بردار با 48 سال سن با سابقه مصرف نابجای استروئیدهای آنابولیزان به روش دوره‌ای كه در طی یك دوره از 600 قرص و 240 آمپول نیروزا به بیمارستان مراجعه می كند، علت مراجعه 2 سال طپش قلب ، تنگی نفس شبانه و تمایل به از حال رفتن بود، همچنین این بیمار از سه ماه پیش مصرف این داروها را قطع كرده بود.
وی افزود: درمعاینات اختلالات كبدی اختلالات خونی، قلب بزرگ شده،‌ضایعه دریچه آئورت وتنگی شدید آن را از عوارض خودسرانه مصرف این داروها بود كه بیماربعد از تعویض دریچه آئورت فوت می كند كه علت اصل مرگ این بیمار مصرف طولانی مدت داروهای استروئیدی بود.
وی تصریح كرد:‌عوارض جانبی داروها  عمیق و اثر گذار هستند به ویژه اگر مصرف كننده دارو را به مقدار صد برابر دوز مصرفی یا بیشتر مصرف كند مصرف كنندگان این داروها، دوزهای مختلفی از دارو را به شكل و روش های مختلفی مصرف می كنند تا عوارض دارو را كاهش دهند و از طرفی مانع ازشناخته شدن با آزمایش دوپینگ می‌شوند.
سایتهای مبلغ داروهای نیروزا بیكار نیستند.
دكتر مژدهی آذر عضو هیأت علمی انجمن دارو سازان كشور در ادامه افزود: با یك جستجوی سریع برای وب سایتهایی كه در رابطه با مصرف استروئیدهای آنابولیك هستند، مشاهده می شود كه اینترنت جاده‌ای بسیار آسان برای گول زدن افراد جامعه است.
وی گفت:‌ در این موارد با یك جستجوی ساده درسایتهای جستجوگر در مورد مصرف استروئید های آنابولیك  تقریبا 5/4 میلیون مورد را ابه شما معرفی می كند، همچنین با اینكه تعداد كمی از سایتها مطالب واقعی را ارائه می دهند و خطرات و مصرف این داروها را به اطلاع كاربر می رسانند، اكثریت برخلاف این مسئله عمل كرده و عوارض را مخفی می كنند.
وی تصریح كرد:‌در بسیاری از سایتها معرف این داروها، داروهای استروئیدی را با نام واقعی به كاربر معرفی نمی كنند بلكه دارو را با نام های تجاری جذاب و گمراه كننده دیگری درمعرض توجه كاربران قرار می‌دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha