سلامت نیوز: وضعیت فیزیکی بسیاری از بیمارستانهای تهران در شرایطی است که با کوچکترین تکان و زمین لرزه تخریب می‌شود. این در حالی که بیمارستانها در چنین مواقعی باید علاوه بر خدمات رسانی پناهگاهی ایمن برای مصدومان باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وزیر بهداشت عنوان داشته که اکثر بیمارستانهای تهران با وقوع زلزله فرو خواهند ریخت. این در حالی است که سیاست این وزارتخانه ساخت بیمارستانهای جدید به جای مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده است.

تهران روی گسل زلزله

بررسیها و اظهارات کارشناسی نشان می دهد تهران روی گسل زلزله قرار دارد و از این رو، می بایست همواره از آمادگی لازم در مواجهه با وقوع زمین لرزه برخوردار بود. بنابراین، یکی از مکانهای امن و ایمن در چنین مواقعی، بیمارستانها هستند.

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌ شناسی و مهندسی زلزله، مناطق شمالی تهران را با توجه به وجود گسلهای فعال، تراکم جمعیت و بافت فشرده شهری در صدر مناطق پر خطر به لحاظ وقوع زلزله توصیف کرد و افزود: فلات و پهنه لرزه‌خیز ایران به طور تقریب هر 10 سال یک زلزه شدید با بزرگای 7 ریشتر به بالا را تجربه می‌کند که در حال حاضر  بیش از 14 سال از وقوع  زلزله بالای 7 ریشتری کشور گذشته است و بنابراین وقوع زلزله شدید محتمل است.

وی گسلهای چهارگانه تهران و  گسلهای مناطق اطراف تهران را فعال خواند و گفت: با توجه به عبور گسل فعال شمال تهران از مناطق مسکونی و ساخت و سازهای واقع در  شمال شرق تا شمال  غرب شهر، چنین برآورد شده که حدود دو میلیون نفر از جمعیت 8.5 میلیون نفری شهر تهران درست روی نقاط پهنه گسلهای فعال شهر تهران زندگی می‌کنند.

ساخت بیمارستانهای جدید
 
این در حالی است که مهندس سید محمدمهدی کلانتریان، مدیرکل دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت گفته است که این وزارتخانه به جای مقاوم سازی بیمارستانهای فرسوده، جایگزینی این بیمارستانها را در دستور کار دارد و اکنون 345 بیمارستان در سطح کشور در حال ساخت است که حدود 35 هزار و 900 تخت بیمارستانی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به مطالعه انجام شده در زمینه آسیب پذیری بیمارستانهای کشور در برابر زلزله و استخراج اطلاعات فنی در خصوص استحکام و مقاومت بیمارستانهای موجود در برابر زلزله، عنوان داشته که دو راه حل در مورد بیمارستانهای فرسوده کشور مورد بررسی قرار گرفت که یک راه آن بود که بیمارستانهای موجود در برابر زلزله مقاوم شوند و دیگر آنکه بیمارستانهای جدید طراحی و جایگزین بیمارستانهای فرسوده شوند.

پول کافی برای ساخت بیمارستانهای جدید نداریم

اما نکته ای که در این بین وجود دارد، زمان احداث و بهره برداری از بیمارستانهای جدید است. زیرا با توجه به بودجه و اعتباراتی که وزارت بهداشت دارد، قطعا نمی توان امیدوار بود که این وزارتخانه با بودجه ای که دارد بتواند در کمترین زمان ممکن نسبت به جایگزینی بیمارستانهای فرسوده تهران از طریق ساخت بیمارستانهای جدید اقدام کند.

بنابر گفته مدیرکل دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی به طور متوسط حدود 80 تا 120 میلیون تومان است. همچنین با توجه به نوع تخت و نوع بیمارستان، به طور متوسط بین 20 تا 50 میلیون تومان نیز صرف تجهیز یک تخت بیمارستانی می‌شود.

در واقع ایجاد و راه اندازی هر تخت بیمارستانی در تهران به طور میانگین نیازمند 150 میلیون تومان اعتبار است. بنابراین اگر بخواهیم حداقل 8 هزار تخت جدید بیمارستانی در تهران ایجاد کنیم، می بایست 1200 میلیارد تومان اعتبار صرف شود که تامین چنین پولی توسط وزارت بهداشت میسر نخواهد بود.

زلزله تهران شوخی نیست

عزیزالله رجب‌زاده، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به فرسودگی شریانهای حیاتی و واحد‌های مسکونی و همچنین زمان ‌بر بودن غلبه بر تمامی این مشکلات، عنوان داشته است که هنوز احتمال وقوع زلزله را جدی نگرفته‌ایم و زمین‌لرزه تهران را باور نداریم.

وی، نشانه جدی نگرفتن این بحران را ضعفهای موجود در ساخت و ساز‌ها، عدم آموزش مردم و کافی نبودن میزان تلاشها در این حوزه نسبت به مخاطره موجود عنوان کرده است.

این درحالی است که وزیر بهداشت، فرسوده بودن بیمارستانهای پایتخت را مهمترین معضل نظام سلامت عنوان داشته و گفته است که در حال حاضر 80 درصد از بیمارستانهای شهر تهران دارای بافتهای فرسوده هستند و باید تدابیر جدی اندیشیده شود.

احمد صادقی، رئیس جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان اینکه گسلهای فعال زیر پایتخت با کسی شوخی ندارند و نمی توان ادعا کرد زلزله بزرگ تهران رخ نمی دهد گفته است که برای اینکه در زمان وقوع زلزله بتوانیم امداد رسانی کنیم باید سه میلیون تهرانی پایتخت را ترک کنند.

وی این موضوع را هم مورد اشاره قرار داده است که در زمان وقوع زلزله در تهران امداد زمینی امکان پذیر نیست ولی اینکه گفته می شود امداد هوایی در زلزله تهران تنها راهکار است آن هم غلط است چون ساختمانهای بلند مانع از فرود بالگردها شده و خود ساختمانها هم بر اثر زلزله آسیب پذیر هستند.

از سوی دیگر، دکتر حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت  با عنوان این مطلب که بحث فرسودگی بیمارستانهای شهر تهران امر بسیار مهمی بوده و نیاز به بازسازی دارد، گفته است که بیمارستانهای موجود تهران به طور معمول در مواقع بحران، ارائه خدمات را به صورت جاری از دست خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha