سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: سامانه نظام جامع خدمات درمانی مبتنی بر مراقبتهای اولیه، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، واقعی شدن تعرفه‌ها، خرید خدمت از بخش غیر دولتی و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در سراسر کشور اجرا می‌شود البته دولت برای هر سال اجرای این برنامه باید حداقل 3 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص دهد.

حسن امامی رضوی در گفت و گو با فارس، افزود: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم وزیر بهداشت موظف شده است سامانه و نظام جامع ارائه خدمات همگانی سلامت را در سراسر کشور مستقر کند، این سامانه مبتنی بر اجرای طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع، تکمیل شبکه بهداشتی و درمانی کشور و سراسری شدن پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان است.

وی ادامه داد: این سامانه اکنون به صورت ناقص در شبکه بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد اما آنجه باید انجام شود استقرار و فراگیر شدن کل این سامانه در کشور است در حالی که اکنون پوشش خدمات بهداشتی و درمانی کشور در روستاها نسبتاً کامل اما در شهرها ناقص است.

*مدیریت نامناسب بر نطام سلامت کشور حاکم است

معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از نقایص اصلی نظام سلامت کشور ما این است که دولتی-خصوصی است و مدیریت نامناسبی دارد اما در سامانه جامع سلامت ایرانیان که باید طراحی آن تا پایان امسال به اتمام برسد. این مشکلات بر طرف شود؛ سامانه جدید مبنی بر واگذاری تصدی از بخش دولتی به بخش غیر دولتی و خرید خدمت راهبردی از بخش غیر دولتی انجام شود و وزارت بهداشت و دولت تا جای ممکن در جایگاه نظارت کننده و سیاستگزار قرار بگیرد.

امامی رضوی افزود: بر این اساس وزیر بهداشت موظف است سامانه نظام جامع خدمات درمانی را طراحی کند و با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در شورای عالی سلامت به تصویب برساند و از سال دوم برنامه یعنی سال آینده اجرای آن باید آغاز شود به طوری که تا پایان برنامه توسعه پنجم در سراسر کشور مستقر شود.

وی ادامه داد: در این سامانه به هیچوجه قرار نیست نظام سلامت دولتی باشد بلکه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود، تصدی ها تا جای ممکن از دولت به بخش غیر دولتی واگذار و با قیمت مناسب و واقعی خرید خدمت می‌شود. پرداخت‌ها نیز مبتنی بر عملکرد می‌شود.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: این سامانه شامل همه دستگاههای که به نحوی ارائه خدمات درمانی دارند می‌شود و چتر این سامانه بر کل ارائه کنندگان خدمات درمانی در کشور گسترده می‌شود و بر اساس آن باید سازمان بیمه سلامت ایرانیان با ادغام بیمه های مختلف کشور شکل بگیرد که کار خرید خدمت را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع کند اجرا شود این سامانه نیز قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت و البته یکی از مهمترین مزایای این سامانه این است که با واقعی شدن تعرفه‌ها و پوشش مناسب بیمه‌ها سهم پرداخت از جیب مردم برای هزینه های سلامت از میزان فعلی که طبق بررسی‌‌ها 54 درصد است کم می‌شود و باید به حدود 30 درصد برسد.

*حمایت بیمه از خدمات سلامت خارج از سامانه ایرانیان قطع می‌شود

امامی رضوی گفت: نکته بسیار مهم این است اگر افرادی بخواهند خارج از این سیستم از خدمات درمانی استفاده کنند از خدمات و حمایتهای بیمه برخورارد نمی‌شوند و هزینه خدمات را باید از جیب خود بپردازند در واقع می‌‌تواند یک بازار آزاد خدمات درمانی هم برای افرادی که خودشان هزینه را پرداخت می‌کنند و از خدمات بیمه استفاده نمی‌کنند هم وجود خواهد داشت که بیشتر دهک های درآمدی بالای جامعه از آن استفاده خواهند کرد اما دولت مسئولیت تأمین سلامت و ارائه خدمات مناسب و استاندارد به آحاد ایرانیان را کماکان به عهده خواهد داشت و باید تضمین کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اجرای این سامانه چقدر اعتبار می‌خواهد گفت: طراحی این سامانه هزینه چندانی ندارند اما اجرای آن مستلزم اجرای طرح پزشک خانواده و واقعی شدن تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی است که از نظر وزارت بهداشت 3.6 برابر تعرفه دولتی فعلی است.

وی ادامه داد: بیمارستانهای غیر دولتی نیز که در این سیستم جدید با این تعرفه ارائه خدمت می‌دهد و از آنان خرید خدمت می‌کنند از مزیت تضمین تعداد بیمار برخوردار می شودو از این طریق درآمد آنها جبران می‌شود.

*دولت 3 هزار میلیارد تومان بدهد اجرا می‌کنیم

وی گفت: بر اساس محاسبات وزارت بهداشت اجرای این طرح بر اساس تعرفه‌های امسال برای هر سال 3 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که البته در سالهای بعد باید بر اساس محاسبات روز مشخص شود و البته دولت و بیمه‌ها باید این هزینه را تأمین کنند تا اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha