سلامت نیوز: در حالی که آشنایی عمومی با شیوه‌های ارائه کمک‌های اولیه ضروری و این توانایی در امداد و نجات در حوادث و سوانح کوچک و بزرگ موثر است، 70 درصد شهروندان تهرانی براساس جدیدترین پایش انجام شده، آموزش کمک‌های اولیه را فرا نگرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران براساس پایشی که اخیرا از سوی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی با عنوان «بررسی نظرات شهروندان در خصوص حوادث طبیعی و به ویژه زلزله» انجام شده است، از این تعداد حدود 40 درصد (39.5 درصد) اعلام کرده‌اند که تمایل به فراگیری اقدامات کمک‌های اولیه را دارند. تحقیق یاد شده که جمعیت آماری آن بر مبنای شیوه نمونه‌گیری تصادفی، از بین 1200 نفر از شهروندان تهرانی در مناطق 22 گانه انتخاب شده‌اند، به محورهایی چون آشنایی، مشارکت و نگرش شهروندان در برابر حوادث طبیعی به ویژه زلزله پرداخته شده است.

در این تحقیق که 52 درصد از پاسخگویان آن را مرد و 48 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند، 78 درصد پاسخگویان به این پرسش که «آیا تاکنون خبری درباره احتمال وقوع زلزله در شهر تهران شنیده‌اید؟» پاسخ مثبت داده‌اند. 65 درصد این افراد نیز منبع خبری خود را رادیو و تلویزیون اعلام کرده‌اند، که نشانگر نقش رسانه‌های جمعی در آگاه سازی و آموزش شهروندان نسبت به مخاطرات طبیعی است.

در گزارشی که به شرحی نتایج این تحقیق می‌پردازد، داده‌های به دست آمده احساس نگرانی شهروندان تهرانی را نسبت به وقوع زلزله نشان می‌دهد و مشخص ساخته که 43 درصد از شهروندان نسبت به این موضوع احساس نگرانی زیاد دارند و 31.3 درصد نیز احساس نگرانی اندکی دارند.

همچنین 56.5 درصد این جامعه آماری نیز اعلام کرده‌اند که درباره موضوع زلزله و نحوه مقابله با آن با خانواده خود در حد کمی صحبت کرده‌اند. 58.5 درصد نیز بر این عقیده‌اند که در صورت وقوع زلزله امکان امداد رسانی سریع و مناسب به آسیب دیدگان در حد کمی وجود دارد.

در خصوص بیمه زلزله نیز 78.2 درصد پاسخگویان یعنی بیش از دو سوم آنان اعلام کرده‌اند که منزل خود را در برابر زلزله بیمه نکرده‌اند، 16.2 نسبت به این حرکت اقدام کرده‌اند و 5.6 درصد اطلاعی از بیمه بودن منزلشان نداشته‌اند. از بین پاسخگویان 21.4 نسبت به درصد تهیه کیف لوازم ضروری هنگام وقوع زلزله (کیف نجات) اقدام کرده‌اند اما 65.8 درصد اقدام نکرده‌اند و 7.12 درصد قصد تهیه و آماده‌سازی آن را دارند 10 درصد تهیه و ذخیره آب آشامیدنی و غذا را انجام داده‌اند، 79 درصد انجام نداده‌اند و 11.1 درصد قصد انجام دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha